V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Mariánské Radčice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 88334 26033 16121 24221 50325 09321 91823 84324 80531 216
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 9878 64812 23510 10512 39811 75113 42813 17216 64222 107
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 4255 0286 2588 6357 8488 0957 8199 5137 9067 990
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8131 2622 0131 9526604 25824828582
Přijaté transfery
Přijaté transfery 65919 32112 6565505969904231 1571731 038

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mariánských Radčic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 6017 5498 08010 10510 89210 79411 17912 90016 37921 648
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 1221 2781 4911 6251 8521 7881 4911 6461 9462 040
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1371 2841 2971 2121 4011 1561 6781 9082 5172 174
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 2592 3532 6312 9903 1533 1683 7514 3374 5314 373
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 8981 8871 9041 9392 0001 9741 9611 9881 9823 300
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 42373730284054230227252
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 1437107192 3082 4582 6682 2452 7915 1759 510

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 4255 0286 2588 6357 8488 0957 8199 5137 9067 990
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7969288309161 1941 0521 2341 4001 4301 517
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 2262 1902 1602 5532 5022 4682 4202 2882 2872 267
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 8291111111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3 3961 9083 2595 1664 1514 5744 1645 8244 1884 206

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 65919 32112 6565505969904231 1571731 038
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 659805594550596990423299173429
Investiční dotace
Investiční dotace 018 51612 06200008580609

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8131 2622 0131 9526604 25824828582
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 8131 2622 0139526604 25824828582
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0001 000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 20 20835 59258 45817 64320 20121 05722 11428 24720 58725 795
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 96411 59412 97115 59915 09517 17620 16328 19315 94419 795
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 24323 99845 4872 0445 1063 8811 951544 6435 999

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.