MENU
Nápověda
V databázi máme 3 494 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Mariánské Radčice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 34 26033 16121 24221 50325 09321 91823 84324 80531 21624 455
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 64812 23510 10512 39811 75113 42813 17216 64222 10721 870
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 0286 2588 6357 8488 0957 8199 5137 9067 9902 324
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2622 0131 9526604 258248285820
Přijaté transfery
Přijaté transfery 19 32112 6565505969904231 1571731 038262

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mariánských Radčic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 5498 08010 10510 89210 79411 17912 90016 37921 64821 545
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2781 4911 6251 8521 7881 4911 6461 9462 040973
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2841 2971 2121 4011 1561 6781 9082 5172 174843
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 3532 6312 9903 1533 1683 7514 3374 5314 3732 121
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 8871 9041 9392 0001 9741 9611 9881 9823 300523
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 373730284054230227252188
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7107192 3082 4582 6682 2452 7915 1759 51016 898

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 21,36 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 0286 2588 6357 8488 0957 8199 5137 9067 9902 324
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9288309161 1941 0521 2341 4001 4301 517881
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 1902 1602 5532 5022 4682 4202 2882 2872 2671 183
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 291111111103
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 9083 2595 1664 1514 5744 1645 8244 1884 206157

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 19 32112 6565505969904231 1571731 038262
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 805594550596990423299173429262
Investiční dotace
Investiční dotace 18 51612 062000085806090

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2622 0131 9526604 258248285820
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 2622 0139526604 258248285820
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 001 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 35 59258 45817 64320 20121 05722 11428 24720 58725 79510 509
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 59412 97115 59915 09517 17620 16328 19315 94419 7959 228
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 23 99845 4872 0445 1063 8811 951544 6435 9991 281

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.