V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Mariánské Lázně Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 297 420318 710334 341346 661394 845393 760385 678478 354627 280601 837
Daňové příjmy
Daňové příjmy 212 297231 004242 668255 128281 684245 792267 247343 316422 212434 811
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 50 49853 50350 25552 61556 37941 32660 70069 94274 39480 846
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5 4585 6115 0242 2552 6654 8941 3856 61017 26516 517
Přijaté transfery
Přijaté transfery 29 16728 59336 39436 66354 118101 74756 34758 487113 40969 663

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mariánských Lázní v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 199 126219 679227 202241 550255 883231 031256 461328 826403 561411 477
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 37 38446 70344 07550 02156 39952 43442 36446 65360 56866 855
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 32 19636 28936 62435 78140 56632 78547 02252 99577 07670 169
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 63 03066 51974 31588 04991 33289 930105 157120 548137 931140 651
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 16 97717 57917 35118 15418 81117 46018 93219 25518 45935 604
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 26 63127 31428 01629 84827 14119 80822 68555 39669 58182 097
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 22 90925 27526 82019 69721 63418 61520 30233 97939 94716 100

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 50 49853 50350 25552 61556 37941 32660 70069 94274 39480 846
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 12 11212 80812 90213 21514 38312 64414 12510 63011 34411 942
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 31 10632 99231 14432 01531 73220 49730 48934 92534 38435 254
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 8925864469862 1711 1393 24212 72618 92819 196
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6 3877 1175 7636 3998 0927 04712 84411 6619 73814 453

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 29 16728 59336 39436 66354 118101 74756 34758 487113 40969 663
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 25 60425 72035 07936 02346 66870 55355 77355 94462 28756 585
Investiční dotace
Investiční dotace 3 56313 9271 3156407 45031 1945742 54351 12213 078

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5 4585 6115 0242 2552 6654 8941 3856 61017 26516 517
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 5 4585 5695 0242 1002 0254 7251 3856 61016 62916 517
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0420155640169006350

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 306 537286 764298 997353 484427 845374 343384 317431 293538 107611 430
Běžné výdaje
Běžné výdaje 247 347251 168274 330304 682343 928348 137341 793378 013421 586449 823
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 59 19035 59724 66848 80283 91726 20642 52553 280116 522161 607

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.