V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Mařenice Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 6118 93410 17711 58512 72910 21010 42912 79712 99915 721
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 1765 5836 0586 9257 6497 1307 6508 57310 21810 428
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4191 5662 2631 4872 4051 3051 4492 6502 0132 913
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7972672 3562873704592249
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9371 7131 7898162 3881 4051 3269817662 330

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mařenic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 9975 3185 7726 3246 8436 6817 3958 2959 67010 033
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0451 1611 2741 4151 6111 5241 2751 4021 7421 878
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0411 1661 1369991 2581 0431 4931 6802 3292 072
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 0592 1382 3112 7622 8312 8323 3393 8214 1794 159
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7837797328067787316877076951 157
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 534960757374129624665676
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1824259268293476471606191

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4191 5662 2631 4872 4051 3051 4492 6502 0132 913
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9299591 2016151 5193213471 5839231 737
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 334413921721765814893878800973
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 24743333334
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 132188137147118167206187287199

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9371 7131 7898162 3881 4051 3269817662 330
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8291 4651 4376962 3881 4059369817662 330
Investiční dotace
Investiční dotace 10724735212000390000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7972672 3562873704592249
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 7972672 3562873704592249
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 0238 03912 56111 43010 62316 3598 29810 6639 6209 665
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 6116 8537 4226 68710 62315 7548 09410 5498 8919 345
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4121 1865 1394 7440606204113729320

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.