V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Malý Újezd Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 55 90825 90821 88134 41329 18821 12627 88135 07436 37732 751
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 74812 80014 12115 76717 26116 44518 25521 29624 71725 584
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4972 7569511 2601 6581 8513 3353 4175 3955 337
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 4989822721 563641579900
Přijaté transfery
Přijaté transfery 42 16510 2536 78717 3148 7052 7666 13410 2636 2651 830

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Malého Újezda v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 59912 79114 12115 76717 26116 44518 25521 29624 71725 584
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 6043 1853 2953 8094 3654 1463 3993 8964 6315 003
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 2782 6112 9152 8953 3712 7673 9634 6386 1335 475
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 8625 1645 9057 1177 5857 5848 86210 52811 03810 988
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2201 1101 2251 1831 2281 1871 1641 1241 6982 977
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 24334662345441880960863
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 611687735701678707827229255278

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4972 7569511 2601 6581 8513 3353 4175 3955 337
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7780969471 3201 4521 6032 3453 4333 173
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1059412284861181691028140
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 88100054116261 5511 681
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2262 5827332292522261 552345330442

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 42 16510 2536 78717 3148 7052 7666 13410 2636 2651 830
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5847139311 5881 3981 7061 5299571 459714
Investiční dotace
Investiční dotace 42 5519 5405 85615 7267 3081 0604 6059 3064 8061 116

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 4989822721 563641579900
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 4989822721 563641579900
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 79 6369 22925 34248 75113 27728 32823 45632 38423 52226 686
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 7366 3058 62011 77011 3139 76412 05212 93015 51317 937
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 72 9002 92416 72236 9811 96518 56411 40419 4548 0098 749

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.