V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Malý Bor Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 90010 85824 81728 56116 04910 77812 74214 33516 04115 906
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 2166 6937 2768 48710 0318 0568 80710 30011 21511 566
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1743 3473 6024 1462 4771 5562 4432 7143 6372 576
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 10614612742117175362
Přijaté transfery
Přijaté transfery 40480313 93315 9163 4671 1451 3211 3131 1361 702

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Malého Boru v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 9956 3276 7427 5408 0827 6518 5369 77810 72311 121
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3381 4621 6011 8302 0501 9341 5911 8142 0752 237
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2581 3581 3801 3611 5561 2611 8122 1162 6912 402
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 4392 5512 8033 3493 5043 4604 0514 8034 8554 819
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6666586506876476636836587071 199
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 11131310191716318327360
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2832842953023073153846869104

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1743 3473 6024 1462 4771 5562 4432 7143 6372 576
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 6562 7152 5361 7261 5885141 4131 6701 528858
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 444541575571604628641716755891
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1664451 72444443236555
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5885471252824103852851 118272

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 40480313 93315 9163 4671 1451 3211 3131 1361 702
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4044032684132741 1451 021363636688
Investiční dotace
Investiční dotace 040013 66415 5023 19303009505001 014

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 10614612742117175362
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 10614612742117175362
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 6 4027 35333 79425 84315 5248 01612 97811 60919 78519 130
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 8226 0335 5006 2048 2256 1298 9088 5939 31211 242
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5801 31928 29419 6407 2991 8874 0703 01710 4747 888

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.