V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Malšín Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 3208 7767 4688 1156 2778 6138 81213 43112 18614 509
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 4442 6734 0404 2114 2963 8054 6084 5085 9055 532
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 7095 6983 0111 6531 1532 6182 3857 3705 4677 916
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7932551 754691762749137356628
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1613131624961371 4281 0701 415459432

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Malšína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 4442 6733 1953 7593 8533 6024 0844 2155 2345 013
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4955667319589658896967429871 006
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4935816536697545988128871 3191 109
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9811 0631 3161 5591 6981 6411 8192 0222 3582 235
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 464448475546403427687525528598
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 34481318441099
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8111619202927293456

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 7095 6983 0111 6531 1532 6182 3857 3705 4677 916
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 2715 4002 7091 3265142 2012 0517 1154 9927 510
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 144162145150153169186204225277
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1908097444182182111490
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1045662133683012750101129

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1613131624961371 4281 0701 415459432
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 161123137205137824301826209165
Investiční dotace
Investiční dotace 0190252910604769589250267

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7932551 754691762749137356628
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 7932551 75469176274965146628
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000732100

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 8676 16110 7105 6524 60417 5307 35111 2157 2048 610
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 0275 3864 8424 9424 4456 3875 18810 0316 9008 310
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 8407755 86871016011 1432 1641 184304300

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.