V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Malonty Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 40 40047 42553 95048 47248 90746 50358 13062 91569 34466 569
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 48724 74327 72630 04930 42628 66931 72637 78241 10441 178
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 14 30420 52920 50413 94817 31112 26114 55218 49220 25317 044
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2227342 6438172929731 3801 9325 2423 470
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 3881 4193 0763 6588794 60010 4714 7092 7454 878

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Malont v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 13122 76925 01627 31329 12927 56830 74534 95939 01939 157
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 8114 5415 2696 0476 8116 3855 2816 0267 1647 725
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 0214 5244 6674 6045 2634 2526 1297 1739 4908 471
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 9908 2939 45611 32311 84711 66313 70516 28217 07917 000
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5221 6521 7121 7471 5351 4152 0721 5421 5782 179
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 97106969310397192953840841
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 6903 6533 8163 5003 5713 7553 3662 9832 8682 941

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 14 30420 52920 50413 94817 31112 26114 55218 49220 25317 044
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 10 31810 5839 8277 5768 4276 07810 14812 55313 03511 273
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 0452 9163 0903 1814 0054 1754 2394 6434 7604 247
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 64413325171157641 891674
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 8776 9897 5553 1664 8621 998159532566850

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 3881 4193 0763 6588794 60010 4714 7092 7454 878
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1721 3202 0872 2588794 2282 1664 3121 5441 239
Investiční dotace
Investiční dotace 2 216999901 40003728 3053981 2013 638

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2227342 6438172929731 3801 9325 2423 470
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2227342 4678172929731 3801 9325 2423 470
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 001760000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 39 93533 31352 12462 43045 23038 05350 88250 17354 70461 172
Běžné výdaje
Běžné výdaje 28 26431 51833 88831 91536 38731 82331 74845 95040 02939 934
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 11 6711 79418 23730 5158 8436 23019 1344 22214 67621 238

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.