V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Malešov Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 24716 39517 15819 43123 02945 34426 76625 80528 17727 847
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 50513 50814 80016 62418 08817 00623 24622 50224 82225 139
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5343947876205236965531 1681 1761 822
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 572588536248923 443251807424
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6361 9051 5181 5634 3304 2002 7162 0552 105862

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Malešova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 25813 20714 53316 42417 67916 72218 78221 49824 82225 139
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 6033 0443 4593 9674 4934 2523 5313 9884 8265 151
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 6392 9963 0453 0243 4752 8384 1104 7496 4015 656
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 0525 2496 1507 4357 8217 7819 18810 78811 50611 359
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1841 1371 0961 1181 1591 1181 1341 0791 1751 983
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 63505165524767742746738
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 717731732816679686753153167251

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5343947876205236965531 1681 1761 822
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 15571293865317774681718830
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 257216358379267211205288206231
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5111121154549
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 116105135154202306272197199212

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6361 9051 5181 5634 3304 2002 7162 0552 105862
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 4541 4051 5181 5632 2422 2051 9661 0322 105862
Investiční dotace
Investiční dotace 2 182500002 0881 9947501 02300

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 572588536248923 443251807424
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 572588536248923 443251807424
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 2199 99816 76919 23123 56014 11224 03518 24823 04929 075
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 3138 64514 12213 45810 44113 28721 76813 74717 60220 647
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 9061 3532 6465 77213 1198252 2674 5015 4488 428

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.