V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Malenovice Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 01111 91312 19312 99915 31615 42416 05320 24422 33625 015
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 70810 37210 34311 33912 89212 60113 01116 43818 03518 805
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1831 1411 0891 1961 3141 2862 0522 8553 8484 330
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 02328914641140000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1203774724501 0471 4249909524531 880

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Malenovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 7089 90210 34311 33912 41311 94013 01115 90217 24218 009
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 7802 3722 3442 4782 8772 7292 2162 5263 0023 246
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 5731 8071 8831 8322 1641 7412 5482 9693 9513 527
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 0723 3103 8134 5104 8694 9215 7006 7417 1087 079
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4741 6071 4371 6741 5361 5561 5581 6581 6322 774
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2562492592943902993191 8901 4251 205
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 553557606551576694670117124178

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1831 1411 0891 1961 3141 2862 0522 8553 8484 330
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6835956637237528381 4951 6222 1012 371
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 295276322344493403502521494879
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 20744000354825609
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 185262100125684455358427471

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1203774724501 0471 4249909524531 880
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1203774724503681 3757124564531 708
Investiční dotace
Investiční dotace 0000678502784950172

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 02328914641140000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 02328914391140000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00002500000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 75710 3689 51524 0219 58410 56310 94212 82815 55125 528
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 0137 8628 11712 0059 3549 73910 10112 24613 67215 742
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7442 5061 39912 0172308248415821 8799 786

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.