MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Maleč Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 06513 30116 73515 03117 08822 46134 28633 84064 15614 132
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 1319 95311 28411 93511 00011 94314 64516 22715 4307 524
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2572 2951 7171 5191 5894 18315 6285 3512 663525
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8910955225564 89228554650
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5881 0432 7781 3534 4421 4423 72812 25745 5976 083

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Malče v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 9639 74011 07711 68510 88211 89413 52714 62315 3097 420
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 0532 3742 7783 0482 8422 2902 5552 9053 1751 516
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 0602 0702 0802 3191 8552 6132 9863 7573 4071 322
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 7774 2025 1115 2125 0905 8486 7886 7826 8303 326
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7477527707697487307697511 297695
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 312838343051331329419459
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2953143013043173619899181101

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2572 2951 7171 5191 5894 18315 6285 3512 663525
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 5331 4908437598453 56614 7694 533864174
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 51442059651444843439845448275
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 51745711121316112151
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1593102222352851704452531 301276

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5881 0432 7781 3534 4421 4423 72812 25745 5976 083
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3269501 3289411 3519707282 7455 680921
Investiční dotace
Investiční dotace 262941 4504113 0914733 0009 51239 9175 161

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8910955225564 89228554650
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 891026225564 89228554650
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 009300000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 43111 24313 95611 61823 52112 99326 45738 03775 65319 573
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 3579 19311 4048 1706 8819 63216 93514 58321 3786 028
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 0752 0502 5523 44816 6393 3609 52223 45454 27513 545

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.