MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Malé Březno Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 46 41336 22365 24866 45449 21868 64165 37887 34490 35666 569
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 07915 36649 58649 31043 39242 56150 37259 31052 74646 075
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 34 49820 7027 51511 3705 45018 32214 39724 51632 54120 422
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 20507 3075 65000149555240
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6311558391243757 7584602 9645 04472

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Malého Března v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 58514 20448 27146 27340 04041 38146 82756 15346 95146 075
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9399281 0341 1281 0218831 0631 2811 391664
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8058067698656731 0161 2591 6721 490578
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 4751 6361 8951 9481 8512 2682 8493 0082 9911 455
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4 3914 1934 2824 2634 1704 2454 2524 3297 3953 734
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1081111111213293290273
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9656 63340 28038 05832 31532 95737 39045 57033 39339 372

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,56 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 34 49820 7027 51511 3705 45018 32214 39724 51632 54120 422
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 359392664463334387441812947460
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7398321 0719529581 3061 1851 5471 639912
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3 4554 6615 1059 5553 79015 87612 25321 61129 22119 012
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 29 94414 81767640036775351854673538

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6311558391243757 7584602 9645 04472
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 6311558391243751881752 70616072
Investiční dotace
Investiční dotace 000007 5702852584 8840

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 20507 3075 65000149555240
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 20507 3075 65000149555240
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 21 13244 71924 51137 08632 34132 77731 74548 46257 01022 621
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 6099 38314 82025 69412 34113 27821 86415 91430 0626 229
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 52335 3369 69011 39220 00019 4999 88132 54726 94916 392

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.