MENU
Nápověda
V databázi máme 3 497 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Malá Veleň Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 3417 4928 4987 5099 17212 41010 99312 58310 8264 918
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 1065 4945 8376 2836 0236 6967 8528 8488 6674 277
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7267398801 1009512 5582 5061 4731 806538
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 00400003522800
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5091 2601 7411262 1993 1565992 035353104

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Malé Veleně v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 1065 4945 8376 2835 8156 6547 7698 6458 5784 058
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2311 3371 4661 6391 5021 2681 4801 7241 804859
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1801 1861 1131 2681 0021 4701 7392 2561 958759
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 1602 4072 7452 8542 7523 2853 9454 0653 9381 911
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 323326293290282295298294498291
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 91916161420251248295181
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 20321920421626331556588558

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7267398801 1009512 5582 5061 4731 806538
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5125116137937171 5522 1451 0951 252288
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 13413714114912713112815913870
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0000000018497
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 809012615810687423421923284

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5091 2601 7411262 1993 1565992 035353104
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5091 2601 3251261 199275599566171104
Investiční dotace
Investiční dotace 0041601 0002 88101 4681820

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 00400003522800
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 00400003522800
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 1026 1207 9046 10410 4068 8579 03610 8349 0694 968
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 6856 1107 0886 0646 0906 0868 2777 7806 8333 933
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 41710817404 3162 7707593 0552 2361 036

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.