V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Malá Skála Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 23 92420 98022 20125 47033 46336 79235 06035 74642 62345 599
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 81316 31016 62118 99620 40619 90422 52526 72229 10029 846
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 8783 2633 8223 5745 0295 4348 1097 3468 62512 099
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8522204203042501 4691899308
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 3811 4051 7382 4807 72411 2042 9571 4894 8903 346

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Malé Skály v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 81315 88216 05218 33019 74818 87921 56425 06527 84128 518
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 3664 7373 9224 5665 1554 8974 0554 6465 4715 899
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 7833 1843 3213 3383 8323 1494 5435 3246 9576 260
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 5015 8336 6688 2038 6268 62910 15812 08312 53112 556
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9018939289399609589549919881 700
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2442723623913053336791 8421 7151 832
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 0199628518938689131 174179178272

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 8783 2633 8223 5745 0295 4348 1097 3468 62512 099
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 8731 9532 5312 1562 1462 7984 4723 6363 6896 606
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9998469509971 6862 0562 9852 9013 0643 455
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1812121112748427
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 9884523404191 1965796518061 1241 610

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 3811 4051 7382 4807 72411 2042 9571 4894 8903 346
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8631 0691 7388278913 6889415892 023746
Investiční dotace
Investiční dotace 3 51833601 6536 8337 5162 0169002 8672 600

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8522204203042501 4691899308
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 8522204203042501 4691899288
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000000020

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 16 94920 86517 33730 77145 13534 99720 03528 56838 41342 454
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 86515 07515 00215 15717 88315 45916 98218 45925 25425 381
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 0855 7902 33515 61527 25319 5383 05310 10813 15917 072

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.