V databázi máme 3 450 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Malá Hraštice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 09414 26415 92318 19839 51124 24124 99625 29431 48534 839
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 64011 53813 43814 42815 43514 82717 48920 36523 53325 035
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0442 3542 2802 4492 7793 1594 2544 1185 3705 218
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 101600000564822
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4003552041 32021 2976 2553 2527552 5334 565

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Malé Hraštice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 24811 46112 99914 41915 40914 65417 17120 14423 37724 614
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 1482 6953 0303 4973 9213 7143 1333 6374 4004 841
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 2272 5782 6802 6553 0132 4583 6174 3075 8145 308
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 2124 4155 4286 5296 7836 7388 0829 76610 45010 636
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6416396746516386551 1571 2011 3052 112
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 375638353732391 0891 2561 458
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9821 0791 1491 0541 0181 0571 144145153259

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0442 3542 2802 4492 7793 1594 2544 1185 3705 218
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 8282 0762 0682 1662 5502 8563 8123 6924 7824 292
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 172262198279194257310280274282
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 61113323295215
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3815142334313014320430

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4003552041 32021 2976 2553 2527552 5334 565
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3581922041 3203151 7144863881 233544
Investiční dotace
Investiční dotace 2 0421630020 9824 5412 7663671 3004 021

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 101600000564822
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 101600000564822
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 81011 07714 42815 37246 53124 76817 49713 94738 84950 631
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 2478 98011 86412 68712 08912 44513 37912 66119 55720 331
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 5632 0972 5642 68434 44212 3224 1181 28519 29230 300

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.