V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lužná Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 34 10632 94631 21447 55139 18457 51537 39642 24349 67750 706
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 05325 29226 01428 64132 73429 57333 07538 27143 58744 247
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3481 5061 5131 5961 3981 4062 3052 9623 1205 148
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 1993 9671 82812 4922 6994382794183286
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 5072 1811 8594 8232 35426 0991 7371 0062 7871 025

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lužné v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 20 68123 27925 09528 09930 38128 89332 71337 79543 07143 579
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 6265 8526 1767 0717 9947 4726 2837 1588 5369 192
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 6245 2875 4135 3166 0694 8837 1638 36711 1149 880
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 0259 68710 97513 07813 66313 39716 00618 99519 99719 833
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0481 1001 1011 0961 1331 1121 1631 1431 1621 954
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1079498109106107931 7561 8222 157
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 2501 2591 3321 4291 4161 9222 004375440563

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3481 5061 5131 5961 3981 4062 3052 9623 1205 148
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2503055182491792191314561131 544
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7108287528537948491 6371 5181 5481 608
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 922346635248301 285
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 379371241491421272534463628711

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 5072 1811 8594 8232 35426 0991 7371 0062 7871 025
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 8667531 3833 2762 2964 0241 3691 0062 2941 025
Investiční dotace
Investiční dotace 6411 4284761 5475822 07536804920

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 1993 9671 82812 4922 6994382794183286
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9 1993 9671 82812 4922 6994382794183286
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 24 66826 70428 18630 09350 27549 00648 48238 18527 56533 034
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 76316 28817 29420 55621 68020 64125 67424 99224 24124 864
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 90510 41610 8929 53828 59528 36522 80913 1923 3238 170

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.