MENU
Nápověda
V databázi máme 3 497 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lužná Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 32 94631 21447 55139 18457 51537 39642 24349 67750 70629 239
Daňové příjmy
Daňové příjmy 25 29226 01428 64132 73429 57333 07538 27143 58744 24722 716
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5061 5131 5961 3981 4062 3052 9623 1205 1482 593
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 9671 82812 4922 6994382794183286296
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 1811 8594 8232 35426 0991 7371 0062 7871 0253 635

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lužné v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 27925 09528 09930 38128 89332 71337 79543 07143 57921 603
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 8526 1767 0717 9947 4726 2837 1588 5369 1924 386
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 2875 4135 3166 0694 8837 1638 36711 1149 8803 831
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 68710 97513 07813 66313 39716 00618 99519 99719 8339 642
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1001 1011 0961 1331 1121 1631 1431 1621 9541 427
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9498109106107931 7561 8222 1571 843
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 2591 3321 4291 4161 9222 004375440563474

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5061 5131 5961 3981 4062 3052 9623 1205 1482 593
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3055182491792191314561131 544941
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 8287528537948491 6371 5181 5481 608744
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 22346635248301 285486
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 371241491421272534463628711422

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 1811 8594 8232 35426 0991 7371 0062 7871 0253 635
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7531 3833 2762 2964 0241 3691 0062 2941 0251 716
Investiční dotace
Investiční dotace 1 4284761 5475822 075368049201 919

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 9671 82812 4922 6994382794183286296
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 9671 82812 4922 6994382794183286296
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 26 70428 18630 09350 27549 00648 48238 18527 56533 03415 276
Běžné výdaje
Běžné výdaje 16 28817 29420 55621 68020 64125 67424 99224 24124 86414 511
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 41610 8929 53828 59528 36522 80913 1923 3238 170765

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.