V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lužice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 8867 8269 3189 50310 60014 64311 79732 79913 31014 243
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 4666 6717 3348 1819 7129 1449 84110 13311 23511 516
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 267332281799326427410504453928
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 02361 412145372 9114814812
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1535882923785252 1601 49822 0141 6211 796

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lužic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 4666 6717 3348 1819 7129 1449 84110 13311 23511 516
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5981 6101 8212 0832 5872 4191 9251 9252 2432 430
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4031 5881 6091 5861 9991 6192 2432 2852 9712 661
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 7812 9103 2643 9014 4914 4425 0225 2305 3525 339
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 559526595537572591565614588965
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 145289126554
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1243340465461817476117

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 267332281799326427410504453928
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7710680671124202224189274457
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 190225200128202177120118105126
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1100000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 00000476619775346

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1535882923785252 1601 49822 0141 6211 796
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1531402923785252 1601 4981 4991 6211 637
Investiční dotace
Investiční dotace 04480000020 5150160

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 02361 412145372 9114814812
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 02361 412145372 911514812
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000043000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 0307 8978 53612 4789 08610 68110 93739 25713 15414 784
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 0307 3336 8328 0867 6809 7979 92712 00911 55712 304
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 05641 7044 3921 4078841 01027 2481 5972 480

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.