V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Luženičky Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 91712 58510 2606 98716 09215 37010 5309 06311 62311 292
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8034 9045 9585 6026 1657 1217 5967 4988 7409 115
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8088768444705256998461 0101 8281 285
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 8355 987608 5296 3803010210
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 4718183 4529158721 1701 7875551 034892

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Luženiček v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 9304 3804 7665 5366 1125 7326 4737 4378 6128 817
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9651 1361 1451 3121 5131 4411 2001 3591 6541 813
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8389711 0061 0001 1799711 4161 6282 2051 996
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 6621 7712 0392 4592 6512 6603 1523 6993 9634 002
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 302328304308297300312320318553
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7866666248255264
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 156167266450465354388182217190

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8088768444705256998461 0101 8281 285
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 27232129516351963624571 227678
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 96106112110121121105127104109
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1111000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 439449437344369382379426498497

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 4718183 4529158721 1701 7875551 034892
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 61128262333522670567555604392
Investiční dotace
Investiční dotace 1 4106903 1905813505001 2200430500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 8355 987608 5296 3803010210
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 8355 987608 5296 380980210
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000203000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 6448 1727 6899 86615 9148 9749 6998 68812 6388 383
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 7083 4634 1693 5843 9496 3617 1215 5615 6405 625
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 9364 7093 5206 28211 9652 6132 5793 1286 9982 758

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.