MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lubná Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 20 58420 91221 50525 74726 50326 12727 99452 62836 43731 719
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 40017 14719 11220 38019 44321 07024 86027 84930 65115 110
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5521 5839127606238131 5151 5052 3401 030
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2423624195551 24905831 9381
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 3902 1471 4574 4126 3822 9951 61922 6921 50815 578

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lubné v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 21317 00418 97520 23019 36021 01924 57527 70230 25314 701
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 8583 8654 3974 9924 6703 8334 4035 2695 6782 716
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 1273 1443 1103 5952 8744 1854 9646 6215 9322 301
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 7326 3817 6478 0927 8909 35311 26011 91011 9025 790
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 4073 5063 5423 2623 7403 4323 4573 6376 3993 652
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 22202121222221212322
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6788259268165194470243318221

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5521 5839127606238131 5151 5052 3401 030
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 109165164157182284257404378134
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 355587476506411386400351459125
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 32211237371 411610
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 8582927096291408551392162

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 3902 1471 4574 4126 3822 9951 61922 6921 50815 578
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4001714394 3622 8931 4316007 7141 508880
Investiční dotace
Investiční dotace 2 9901 9761 018503 4891 5641 01914 978014 698

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2423624195551 24905831 9381
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2422013195551 2490491 5931
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0161100005343450

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 20 51221 69318 74626 43919 77713 87826 94144 92234 61921 053
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 6539 68812 22616 79915 76411 92617 42223 55119 3119 172
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 85912 0056 5199 6404 0131 9539 51821 37115 30811 881

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.