MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Louny Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 342 397385 390422 166532 423495 356509 343576 229665 317629 757357 801
Daňové příjmy
Daňové příjmy 255 938280 944308 667329 308307 496346 384417 536469 758460 881228 626
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 31 65834 84134 56039 27848 82742 75149 44866 11953 51735 864
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 4771 4503 1712 0597 01914 4551786 4713 006502
Přijaté transfery
Přijaté transfery 53 32468 15675 769161 778132 014105 754109 066122 969112 35392 808

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Loun v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 248 191273 347301 286321 690300 032338 030403 927459 041449 171215 078
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 59 33765 37874 26583 13177 42162 91769 60482 38588 18342 174
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 51 82053 35652 83059 97848 46569 05578 711103 86691 83035 607
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 94 968108 130129 920135 035132 944154 465178 926186 952184 40689 610
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 17 36917 37716 37916 41916 28923 92116 24619 01432 73024 483
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9 85510 83711 43310 8168 89010 24425 52126 43230 83716 510
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 14 84118 26916 46016 31116 02317 42734 91940 39221 1846 694

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 31 65834 84134 56039 27848 82742 75149 44866 11953 51735 864
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 17 06317 50818 92619 35018 89318 4526 7057 5316 7553 927
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 4605 0064 1994 8387 21414 41114 22914 85515 76013 129
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 71513096184181407 62310 92714 5504 133
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 10 06312 27611 12614 47122 3029 74820 89232 80716 45214 675

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 53 32468 15675 769161 778132 014105 754109 066122 969112 35392 808
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 50 20367 95770 66283 060112 834101 988100 224115 865100 80968 288
Investiční dotace
Investiční dotace 13 1401995 10778 71819 1803 7658 8427 10411 54424 520

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 4771 4503 1712 0597 01914 4551786 4713 006502
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 5848681 1291 9847 01914 4551786 4713 006502
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 8945822 04275000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 337 965360 035437 534543 658607 838435 135516 854555 312654 663339 255
Běžné výdaje
Běžné výdaje 286 418318 631347 308365 576386 782406 019443 738518 987538 529265 967
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 51 54741 40490 226178 082221 05529 11773 11636 325116 13373 288

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.