V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Louka u Litvínova Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 24511 13814 51214 08126 59315 56618 52816 01318 21521 720
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 4959 0449 54710 69711 65410 26911 40213 30615 34416 202
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7081 4711 5161 5011 6461 6031 5881 5491 9022 393
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 494635915012 5132 2382 770559541804
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9935763 0901 7347801 4562 7675984282 320

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Louky u Litvínova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 0808 9379 49310 54911 31410 26911 40213 30615 34416 202
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 7452 1842 1702 5752 8952 6282 1662 4633 0483 341
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6141 8311 8701 8222 0911 6252 3612 7723 8103 405
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 2093 3563 7924 4844 7084 4705 2776 2916 8416 833
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1231 1271 2361 2321 1921 1521 1891 3361 1842 055
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 293225241058207334381
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 360407401412419388401238126187

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7081 4711 5161 5011 6461 6031 5881 5491 9022 393
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 474399474404343309274461563449
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 767762659711844882874849722738
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 611111110773
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 461309383384458412439239616433

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9935763 0901 7347801 4562 7675984282 320
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9935761 7321 6184701 0502 3625982281 215
Investiční dotace
Investiční dotace 001 35711631040640602001 105

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 494635915012 5132 2382 770559541804
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 49635915012 5132 2382 720559541804
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 040000050000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 6988 94614 13615 89314 09121 15514 27012 37217 35022 635
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 2817 6149 28413 92411 11110 71212 78111 68415 67015 860
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4171 3324 8521 9692 98010 4431 4896881 6816 775

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.