V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Loučka Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 98610 94412 58115 25517 00718 78321 04623 28835 99125 418
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 5059 20410 47312 00213 01812 24613 70415 91917 44017 774
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4016071 1229459801 3261 1401 2261 3141 308
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2774411301466127
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8036919732 3083 0095 2086 1976 13817 2256 331

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Loučky v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 5059 20410 47312 00213 01812 24613 70415 91917 44017 774
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 9872 2172 6373 0903 4853 2832 7123 0703 5223 849
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 9642 2152 3212 3492 6862 1823 1443 6454 6444 201
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 7553 9614 6995 7716 0465 9837 0298 2778 3778 423
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 366348397390384376383424400695
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 31282725282725385378423
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 402434393377389394410118118182

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4016071 1229459801 3261 1401 2261 3141 308
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 192386756480503811599625619667
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 87109118144144185223256259253
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 02200000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 12289247322333330318345435388

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8036919732 3083 0095 2086 1976 13817 2256 331
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8966919731 7196222 1071 3365401 958501
Investiční dotace
Investiční dotace 907005892 3873 1014 8615 59815 2665 830

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2774411301466127
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2774411301466127
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 33010 10510 98916 21712 46719 79019 88536 82222 54522 335
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 6878 5379 40112 08310 81311 23710 90712 56516 55413 535
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 6421 5681 5884 1341 6558 5538 97824 2575 9918 799

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.