V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Loučany Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 77210 20610 68611 87812 51418 69813 68919 40117 32716 226
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 1667 7018 3729 2719 9899 23310 45212 08113 36513 740
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8878168481 0069931 0051 0981 5521 8451 753
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 17400000113000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 5451 6891 4651 6011 5338 4592 0255 7692 117734

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Loučan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 1667 6778 2999 2099 9159 13710 14611 84813 14213 537
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6611 7971 9432 2052 4792 2751 8682 1402 4942 647
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4631 6551 7131 6711 9101 5172 1652 5393 2952 898
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 8993 0333 4704 1134 2994 1654 8425 7635 9385 821
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8638828468748838189028578691 527
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 13131616161514447462502
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 26729731133032934735610284141

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8878168481 0069931 0051 0981 5521 8451 753
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 725677711880869945369326423466
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9198817398457051 2091 3241 250
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2211111122
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 68395552251424159634

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 5451 6891 4651 6011 5338 4592 0255 7692 117734
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5001 2895856621 5311 2941 2795431 246734
Investiční dotace
Investiční dotace 2 04640088093927 1667465 2268700

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 17400000113000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 17400000113000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 8338 2659 47311 65610 35820 59510 61716 10010 72811 835
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 9277 0055 7476 2318 0886 1427 7207 7099 1159 719
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 9061 2603 7265 4252 27014 4522 8978 3911 6132 116

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.