V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Losiná Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 75317 55318 62121 94522 54023 21523 95828 13533 76036 730
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 56615 06716 35518 16019 39518 87620 86924 15028 34130 647
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6021 6921 6141 7942 4231 6662 2923 1003 5584 298
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5150310421204181 432170
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5807796531 9886172 4617974684281 615

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Losiné v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 25914 75416 10417 57818 93218 40320 31723 65427 63229 391
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 9923 7673 8814 3494 8514 5293 7534 2925 1195 591
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 7233 1513 2743 1823 6612 9974 3285 0666 7396 076
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 1505 7196 6327 8338 1858 2149 67711 49912 12512 185
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3521 0211 1791 1381 1581 1991 3591 4002 1133 782
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 565759465046451 2141 3211 467
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9871 0391 0791 0291 0261 4171 156182215291

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6021 6921 6141 7942 4231 6662 2923 1003 5584 298
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7394824635561 2474931 108675514822
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6288028959339308609281 7081 2501 379
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 191198101084621 5181 614
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 216395247297237303248255277484

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5807796531 9886172 4617974684281 615
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5803026536376172 461797468428436
Investiční dotace
Investiční dotace 047701 351000001 179

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5150310421204181 432170
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0150310421204181 432170
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 5000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 16014 79020 23422 95912 90131 26726 09315 23023 74925 591
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 40913 86114 49011 82011 07310 76311 92111 71821 24217 619
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7519295 74411 1391 82820 50414 1713 5122 5087 972

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.