V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Lomnice nad Lužnicí Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 39 46836 50437 45040 01253 47139 00941 27183 53461 88457 753
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 16423 03324 94327 56929 41826 72529 89734 62040 18041 257
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 3029 1028 1788 0858 2608 2728 20010 35213 95713 082
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 64225301301 0721322918115243
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 9384 1434 2984 22914 7213 8813 14438 5447 6323 171

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lomnice nad Lužnicí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 20 54722 48424 22326 95328 53526 16429 47034 10939 83540 408
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 5795 5785 9326 7537 4427 0425 8526 5687 7428 265
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 4475 0185 1255 0685 6754 6116 7027 71610 1288 948
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 8349 19810 39212 46412 77912 64314 98217 53218 23517 970
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1581 1861 1411 1571 0991 0901 1401 1482 0253 530
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1621861681811581841658941 3421 304
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 3681 3181 4641 3291 383595629250363390

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 3029 1028 1788 0858 2608 2728 20010 35213 95713 082
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 4722 4972 3862 2402 4122 4082 5973 5703 9243 766
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5 3105 1535 2355 3005 2715 1465 0995 3766 1237 333
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5456659191 1153 2731 464
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5141 448553539571658485291637519

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 9384 1434 2984 22914 7213 8813 14438 5447 6323 171
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 1951 7143 5092 1243 0223 5402 4961 4484 4021 758
Investiční dotace
Investiční dotace 6 7439 3517892 10511 69934164837 0963 2301 413

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 64225301301 0721322918115243
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6422530130622122918115102
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000450120000141

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 44 11928 42431 24540 26343 48735 20031 73052 94480 56474 940
Běžné výdaje
Běžné výdaje 21 70123 74626 73528 71329 34626 74727 83031 70734 63137 882
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 22 4184 6784 51111 54914 1418 4533 90021 23745 93337 059

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.