MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Lomnice nad Lužnicí Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 36 50437 45040 01253 47139 00941 27183 53461 88457 75337 710
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 03324 94327 56929 41826 72529 89734 62040 18041 25721 498
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 1028 1788 0858 2608 2728 20010 35213 95713 0828 039
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 225301301 072132291811524317
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 1434 2984 22914 7213 8813 14438 5447 6323 1718 156

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lomnice nad Lužnicí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 48424 22326 95328 53526 16429 47034 10939 83540 40820 628
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 5785 9326 7537 4427 0425 8526 5687 7428 2653 940
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 0185 1255 0685 6754 6116 7027 71610 1288 9483 470
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 19810 39212 46412 77912 64314 98217 53218 23517 9708 732
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1861 1411 1571 0991 0901 1401 1482 0253 5302 741
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1861681811581841658941 3421 3041 480
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 3181 4641 3291 383595629250363390266

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 1028 1788 0858 2608 2728 20010 35213 95713 0828 039
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 4972 3862 2402 4122 4082 5973 5703 9243 7661 889
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5 1535 2355 3005 2715 1465 0995 3766 1237 3334 628
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 456659191 1153 2731 464653
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 448553539571658485291637519869

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 1434 2984 22914 7213 8813 14438 5447 6323 1718 156
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 7143 5092 1243 0223 5402 4961 4484 4021 7582 315
Investiční dotace
Investiční dotace 9 3517892 10511 69934164837 0963 2301 4135 841

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 225301301 072132291811524317
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 225301306221229181151020
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00045012000014117

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 28 42431 24540 26343 48735 20031 73052 94480 56474 94037 238
Běžné výdaje
Běžné výdaje 23 74626 73528 71329 34626 74727 83031 70734 63137 88224 340
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 6784 51111 54914 1418 4533 90021 23745 93337 05912 899

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.