MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Lom Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 52 86960 15755 92962 27962 65465 14787 95784 97984 45042 784
Daňové příjmy
Daňové příjmy 43 20345 12648 73652 73749 29155 24963 29372 63071 84036 252
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2471 0471 1851 2193 6602 5781 5302 5656 4941 270
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 6775 0178432 7871 5742 2997 9115 2573 391718
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 7428 9665 1665 5378 1305 02115 2224 5272 7264 544

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lomu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 42 72944 81948 73652 73749 29155 24963 29371 58071 74234 941
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 11 96711 05812 26913 85812 92810 68612 03514 25415 2147 247
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9 5339 7019 23210 5858 51912 32214 21318 78616 5886 432
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 16 93219 67322 74923 82723 37527 54832 28733 81133 31416 187
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 2252 1852 2142 2942 2552 3272 3952 3473 9803 351
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1811771731771711971 8381 8331 8271 132
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 8902 0252 0981 9952 0422 169526549819593

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2471 0471 1851 2193 6602 5781 5302 5656 4941 270
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 16816515216896664156370199
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3618412314616811112918986
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 34333112386139
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 0398609891 0253 4152 3421 4142 2795 548845

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 7428 9665 1665 5378 1305 02115 2224 5272 7264 544
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 1738 9665 1665 2378 1305 0213 6154 5272 7264 213
Investiční dotace
Investiční dotace 568003000011 60700331

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 6775 0178432 7871 5742 2997 9115 2573 391718
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 4074 8978432 7871 4742 2997 8115 2573 391418
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 27012000100010000300

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 51 97461 45959 56260 27158 30358 82392 50166 12992 16138 482
Běžné výdaje
Běžné výdaje 48 69754 63855 32756 34553 93754 62274 65563 74086 93134 207
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 2776 8204 2353 9264 3664 20117 8462 3895 2304 276

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.