V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Lom Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 50 96752 86960 15755 92962 27962 65465 14787 95784 97984 450
Daňové příjmy
Daňové příjmy 39 36843 20345 12648 73652 73749 29155 24963 29372 63071 840
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5752 2471 0471 1851 2193 6602 5781 5302 5656 494
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 7883 6775 0178432 7871 5742 2997 9115 2573 391
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 2363 7428 9665 1665 5378 1305 02115 2224 5272 726

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lomu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 39 36842 72944 81948 73652 73749 29155 24963 29371 58071 742
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9 86411 96711 05812 26913 85812 92810 68612 03514 25415 214
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8 5159 5339 7019 23210 5858 51912 32214 21318 78616 588
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 16 93616 93219 67322 74923 82723 37527 54832 28733 81133 314
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 0892 2252 1852 2142 2942 2552 3272 3952 3473 980
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1771811771731771711971 8381 8331 827
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 7871 8902 0252 0981 9952 0422 169526549819

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5752 2471 0471 1851 2193 6602 5781 5302 5656 494
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 11916816515216896664156370
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 936184123146168111129189
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 334333112386
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 4432 0398609891 0253 4152 3421 4142 2795 548

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 2363 7428 9665 1665 5378 1305 02115 2224 5272 726
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 2363 1738 9665 1665 2378 1305 0213 6154 5272 726
Investiční dotace
Investiční dotace 0568003000011 60700

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 7883 6775 0178432 7871 5742 2997 9115 2573 391
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4 4833 4074 8978432 7871 4742 2997 8115 2573 391
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 30527012000100010000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 48 94951 97461 45959 56260 27158 30358 82392 50166 12992 161
Běžné výdaje
Běžné výdaje 45 79448 69754 63855 32756 34553 93754 62274 65563 74086 931
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 1543 2776 8204 2353 9264 3664 20117 8462 3895 230

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.