V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lodín Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 25 07525 83428 17330 15931 90036 91430 11238 44032 23834 787
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 33824 28324 83828 20828 73333 51628 15934 90026 81830 856
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4391 2472 9951 5832 8261 8391 5783 3683 1463 383
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 23019719221320319610302 0540
Přijaté transfery
Přijaté transfery 691081481561381 363272172219548

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lodína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 09024 13924 73827 97028 60033 35028 01534 78526 55429 540
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9291 0621 2261 3681 5431 4711 2071 4071 6371 766
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8061 0091 0711 0171 1759621 3791 6542 1241 906
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 6781 7612 1672 5052 6442 6383 0853 7503 8293 823
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 327344344339348341344368366860
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9888988151426
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 19 34119 95419 92222 73422 88227 92921 99327 59118 58421 159

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4391 2472 9951 5832 8261 8391 5783 3683 1463 383
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3972331 0669237181 1116231 878927957
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 560538554528649607671704704631
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 282125521202222214551 163
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4524551 1201111 4381002627661 061632

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 691081481561381 363272172219548
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 691081481561381 054272172219195
Investiční dotace
Investiční dotace 00000309000353

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 23019719221320319610302 0540
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 23019719221320319610302 0540
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 90314 30717 07149 99222 77720 01427 64753 64848 42922 265
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 23213 36710 71213 27611 96915 52913 69924 88817 66717 301
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 6719406 35936 71610 8084 48513 94828 76030 7624 964

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.