V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Litvínov Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 471 132482 380481 192521 621578 513611 254678 540711 599791 356995 583
Daňové příjmy
Daňové příjmy 330 718351 833373 436414 879425 923406 151443 002498 908540 511663 496
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 43 89052 95545 09842 74353 58452 37756 20344 00951 34262 516
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 9603 0541 9586 7592 6193 1054 4332 2843 4485 615
Přijaté transfery
Přijaté transfery 94 56474 53760 70057 24096 387149 621174 902166 398196 055263 956

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Litvínova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 329 510350 650372 002413 121424 311403 897441 006496 567536 717659 212
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 63 13372 60379 83490 237100 34193 52276 17083 31398 027104 637
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 59 23566 38667 21665 48273 94659 23984 65195 031124 525109 567
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 117 843121 720136 360161 160166 497162 581189 331216 214224 231220 094
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 50 99652 05250 62151 91350 02751 96852 16853 65850 700178 045
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 8 6428 9469 59810 08410 2358 8889 76016 18416 00522 644
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 29 66228 94228 37434 24623 26427 69828 92532 16923 22924 225

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 43 89052 95545 09842 74353 58452 37756 20344 00951 34262 516
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 16 62315 63719 62318 39119 30222 25122 4006 7629 33810 697
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9 60310 0019 9418 9559 7327 7847 3969 0089 04311 617
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4 4735 4025 9987 2289 4219 8998 81016 17319 95520 849
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 13 19121 9159 5368 16915 13012 44317 59712 06613 00619 353

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 94 56474 53760 70057 24096 387149 621174 902166 398196 055263 956
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 47 34847 79060 58257 00366 215110 73281 94497 558121 750106 846
Investiční dotace
Investiční dotace 47 21549 62511823730 17338 88992 95868 84074 305157 110

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 9603 0541 9586 7592 6193 1054 4332 2843 4485 615
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 3902 8391 1032 4522 3691 6754 0272 1342 9774 535
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 5702158544 3072501 4304061504711 080

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 512 579394 849424 096493 761604 439575 125746 446743 789756 702753 750
Běžné výdaje
Běžné výdaje 338 248352 889382 425397 445435 365471 880489 548551 660621 192659 683
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 174 33141 96041 67196 316169 074103 245256 898192 129135 51094 067

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.