Obecní finance FREE
Město Litvínov Ústecký kraj
Celkové příjmy
Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.
Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy celkem | ||||||||||
Příjmy celkem | 471 132 | 482 380 | 481 192 | 521 621 | 578 513 | 611 254 | 678 540 | 711 599 | 791 356 | 995 583 |
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 330 718 | 351 833 | 373 436 | 414 879 | 425 923 | 406 151 | 443 002 | 498 908 | 540 511 | 663 496 |
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 43 890 | 52 955 | 45 098 | 42 743 | 53 584 | 52 377 | 56 203 | 44 009 | 51 342 | 62 516 |
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 1 960 | 3 054 | 1 958 | 6 759 | 2 619 | 3 105 | 4 433 | 2 284 | 3 448 | 5 615 |
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 94 564 | 74 537 | 60 700 | 57 240 | 96 387 | 149 621 | 174 902 | 166 398 | 196 055 | 263 956 |
Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.
Daňové příjmy
Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.
Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.
Podívejte se také na odhadované příjmy Litvínova v naší kalkulačce RUD.
Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 329 510 | 350 650 | 372 002 | 413 121 | 424 311 | 403 897 | 441 006 | 496 567 | 536 717 | 659 212 |
Daň z příjmu fyzickych osob | ||||||||||
Daň z příjmu fyzickych osob | 63 133 | 72 603 | 79 834 | 90 237 | 100 341 | 93 522 | 76 170 | 83 313 | 98 027 | 104 637 |
Daň z příjmu právnických osob | ||||||||||
Daň z příjmu právnických osob | 59 235 | 66 386 | 67 216 | 65 482 | 73 946 | 59 239 | 84 651 | 95 031 | 124 525 | 109 567 |
Daň z přidané hodnoty | ||||||||||
Daň z přidané hodnoty | 117 843 | 121 720 | 136 360 | 161 160 | 166 497 | 162 581 | 189 331 | 216 214 | 224 231 | 220 094 |
Daň z nemovitých věcí | ||||||||||
Daň z nemovitých věcí | 50 996 | 52 052 | 50 621 | 51 913 | 50 027 | 51 968 | 52 168 | 53 658 | 50 700 | 178 045 |
Místní a správní poplatky | ||||||||||
Místní a správní poplatky | 8 642 | 8 946 | 9 598 | 10 084 | 10 235 | 8 888 | 9 760 | 16 184 | 16 005 | 22 644 |
Ostatní daňové příjmy | ||||||||||
Ostatní daňové příjmy | 29 662 | 28 942 | 28 374 | 34 246 | 23 264 | 27 698 | 28 925 | 32 169 | 23 229 | 24 225 |
Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).
Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.
Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.
Nedaňové příjmy
V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.
Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 43 890 | 52 955 | 45 098 | 42 743 | 53 584 | 52 377 | 56 203 | 44 009 | 51 342 | 62 516 |
Příjem z vlastní činnosti | ||||||||||
Příjem z vlastní činnosti | 16 623 | 15 637 | 19 623 | 18 391 | 19 302 | 22 251 | 22 400 | 6 762 | 9 338 | 10 697 |
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | ||||||||||
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | 9 603 | 10 001 | 9 941 | 8 955 | 9 732 | 7 784 | 7 396 | 9 008 | 9 043 | 11 617 |
Přijaté výnosy z finančního majetku | ||||||||||
Přijaté výnosy z finančního majetku | 4 473 | 5 402 | 5 998 | 7 228 | 9 421 | 9 899 | 8 810 | 16 173 | 19 955 | 20 849 |
Ostatní nedaňové příjmy | ||||||||||
Ostatní nedaňové příjmy | 13 191 | 21 915 | 9 536 | 8 169 | 15 130 | 12 443 | 17 597 | 12 066 | 13 006 | 19 353 |
Přijaté transfery
Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.
Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 94 564 | 74 537 | 60 700 | 57 240 | 96 387 | 149 621 | 174 902 | 166 398 | 196 055 | 263 956 |
Neinvestiční přijaté transfery | ||||||||||
Neinvestiční přijaté transfery | 47 348 | 47 790 | 60 582 | 57 003 | 66 215 | 110 732 | 81 944 | 97 558 | 121 750 | 106 846 |
Investiční dotace | ||||||||||
Investiční dotace | 47 215 | 49 625 | 118 | 237 | 30 173 | 38 889 | 92 958 | 68 840 | 74 305 | 157 110 |
Kapitálové příjmy
Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.
Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 1 960 | 3 054 | 1 958 | 6 759 | 2 619 | 3 105 | 4 433 | 2 284 | 3 448 | 5 615 |
Prodej dlouhodobého majetku | ||||||||||
Prodej dlouhodobého majetku | 1 390 | 2 839 | 1 103 | 2 452 | 2 369 | 1 675 | 4 027 | 2 134 | 2 977 | 4 535 |
Ostatní kapitálové příjmy | ||||||||||
Ostatní kapitálové příjmy | 570 | 215 | 854 | 4 307 | 250 | 1 430 | 406 | 150 | 471 | 1 080 |
Struktura výdajů a saldo hospodaření
Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.
Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výdaje celkem | ||||||||||
Výdaje celkem | 512 579 | 394 849 | 424 096 | 493 761 | 604 439 | 575 125 | 746 446 | 743 789 | 756 702 | 753 750 |
Běžné výdaje | ||||||||||
Běžné výdaje | 338 248 | 352 889 | 382 425 | 397 445 | 435 365 | 471 880 | 489 548 | 551 660 | 621 192 | 659 683 |
Kapitálové výdaje | ||||||||||
Kapitálové výdaje | 174 331 | 41 960 | 41 671 | 96 316 | 169 074 | 103 245 | 256 898 | 192 129 | 135 510 | 94 067 |
Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.
Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.
Dluh a finanční prostředky
Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.
Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.