V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Líšťany Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 68414 96117 78920 46324 38618 82523 00424 22028 02332 642
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 75511 94812 51113 95115 30415 07416 10719 05721 81923 075
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3172 2872 6833 2214 6182 2453 9093 6775 8554 018
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 273993437251754601 14783 102
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3396272 2522 5654 4481 5012 5293393422 447

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Líšťan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 40311 43212 08913 39314 68614 37215 71618 00920 82622 351
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 2822 4392 6542 9753 4313 3132 7613 1293 7634 058
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 9872 2092 3032 2372 6192 1853 1723 6904 9504 408
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 7784 0784 6685 5075 8945 9827 0918 3788 9008 848
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 6061 9671 7031 8221 9161 7821 8161 7081 8563 073
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 36321084198218489091 2251 588
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 713707652812727892828196132377

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3172 2872 6833 2214 6182 2453 9093 6775 8554 018
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3103846451 2582 4823501 1294422 8052 019
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 7671 6701 8271 7881 7431 8461 9812 0592 3171 963
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1111000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 239232211175392497991 17673236

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3396272 2522 5654 4481 5012 5293393422 447
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3396271 6082 1319841 430469339342439
Investiční dotace
Investiční dotace 006444343 464712 060002 009

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 273993437251754601 14783 102
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 273993437251754601 14783 102
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 15711 06815 78114 91222 44115 49513 56317 66616 72625 304
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 1219 99013 29813 47713 53911 72511 12915 88216 06816 969
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 361 0782 4831 4358 9023 7712 4341 7846588 335

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.