V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Líšnice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 27613 24013 32530 05714 56919 40516 61323 15623 22022 474
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 8019 91210 30811 44512 54912 45314 45616 57318 92219 579
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5976601 0675545725625825931 414873
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 6941 4912444600753555
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1841 1771 92618 0141 4426 3901 5755 9152 8811 466

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Líšnice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 1218 9179 91211 31312 48112 37914 38816 50218 78619 366
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6961 9062 2422 5993 0363 0242 6252 9663 4863 802
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 5791 8561 9671 9772 3452 0133 0483 5254 6064 125
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 9933 4083 9814 8735 2865 5046 8058 0098 2958 275
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0271 0531 0381 1121 0721 0971 0391 1251 1151 916
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 276337502541487621 1591 068
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 799631646703718699823115124180

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5976601 0675545725625825931 414873
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 45101101377336416835176
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 301315312319316319325341380420
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2122110111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 249244652198182205217183681376

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1841 1771 92618 0141 4426 3901 5755 9152 8811 466
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2097525201 3461 4425 5941 5752 2821 881377
Investiční dotace
Investiční dotace 9754251 40616 668079603 6331 0001 089

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 6941 4912444600753555
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 00000007530
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 4 6941 491244460000555

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 36012 57212 34939 90612 72015 94716 71919 97619 94421 295
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 8698 9219 23515 02012 11014 62112 63119 54115 18918 908
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 4913 6523 11524 8876101 3264 0884354 7542 386

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.