MENU
Nápověda
V databázi máme 3 506 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lipnice nad Sázavou Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 27018 46216 61523 51823 15132 22228 78226 42042 74120 578
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 18610 55811 07011 72711 09612 63214 77717 14617 11813 593
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 7255 8664 2498 4148 27810 13310 9046 22217 5984 349
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 54230359912851110916257164
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3051 8091 2623 2773 6508 9462 9913 0367 7682 471

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lipnice nad Sázavou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 4009 30610 36911 19510 49512 11313 59416 20516 68113 091
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 8342 2012 5162 9562 6322 1512 4383 0833 3572 491
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 9151 9531 9182 0541 7592 5032 9084 1053 6882 849
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 5143 9424 7174 9204 8275 5996 6047 3597 3985 465
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5065115325385295455535349371 157
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 981461211761675509879821 129961
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 534555566552581765103142172168

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,36 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 7255 8664 2498 4148 27810 13310 9046 22217 5984 349
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 9773 6983 3787 8157 6279 43610 0464 6554 9183 216
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5655376965565965186481 101992812
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1118343294444385268
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1821 62917335211461162111 30253

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3051 8091 2623 2773 6508 9462 9913 0367 7682 471
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6521 2568623 1573 3508 8262 8643 0366 881571
Investiční dotace
Investiční dotace 65255340012030012012708881 900

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 54230359912851110916257164
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 54230354912851110916257164
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00050000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 25 28213 47116 94319 05420 11423 04831 94920 16231 92023 684
Běžné výdaje
Běžné výdaje 23 10712 91416 03818 47417 72022 50731 09019 52828 21114 149
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 1755569055812 3945418596343 7099 535

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.