V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lipnice nad Sázavou Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 12814 27018 46216 61523 51823 15132 22228 78226 42042 741
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 6029 18610 55811 07011 72711 09612 63214 77717 14617 118
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 8923 7255 8664 2498 4148 27810 13310 9046 22217 598
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1854230359912851110916257
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6171 3051 8091 2623 2773 6508 9462 9913 0367 768

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lipnice nad Sázavou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 9248 4009 30610 36911 19510 49512 11313 59416 20516 681
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 8691 8342 2012 5162 9562 6322 1512 4383 0833 357
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4621 9151 9531 9182 0541 7592 5032 9084 1053 688
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 4673 5143 9424 7174 9204 8275 5996 6047 3597 398
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 515506511532538529545553534937
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 87981461211761675509879821 129
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 525534555566552581765103142172

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 8923 7255 8664 2498 4148 27810 13310 9046 22217 598
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 0382 9773 6983 3787 8157 6279 43610 0464 6554 918
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6435655376965565965186481 101992
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 21118343294444385
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2091821 62917335211461162111 302

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6171 3051 8091 2623 2773 6508 9462 9913 0367 768
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2156521 2568623 1573 3508 8262 8643 0366 881
Investiční dotace
Investiční dotace 2 4016525534001203001201270888

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1854230359912851110916257
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1854230354912851110916257
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00005000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 16 39425 28213 47116 94319 05420 11423 04831 94920 16231 920
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 95023 10712 91416 03818 47417 72022 50731 09019 52828 211
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 4442 1755569055812 3945418596343 709

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.