V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lípa Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 81720 04723 40226 24927 44444 94476 31039 51540 94239 095
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 73215 30116 69219 27821 11120 07623 64526 45429 54529 851
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 5662 7073 1823 1543 1616 01810 2427 7036 8476 414
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0160009 75967501324
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5192 0243 5283 8173 1719 09141 7485 3584 5372 807

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lípy v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 37114 81116 34618 67420 57019 52421 84225 14928 69529 080
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 1223 5734 0765 5175 4695 1884 2904 8085 7536 194
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 9263 4623 5902 8604 1953 4324 9495 6837 5706 748
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 9476 3367 2728 8589 4399 40811 06612 91413 61913 544
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8398688558618758718878949011 624
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 36373345353232655658668
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 501536520533557593619195194302

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 5662 7073 1823 1543 1616 01810 2427 7036 8476 414
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 2151 7431 9801 9711 9434 7728 2155 7963 6271 799
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 0527259369369449489621 0082 8892 508
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5639403840402839361 211
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2431992272102342581 037860295896

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5192 0243 5283 8173 1719 09141 7485 3584 5372 807
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2241 3143 4083 8173 0095 05912 5814 3131 1931 419
Investiční dotace
Investiční dotace 29571012001624 03129 1661 0453 3441 388

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0160009 75967501324
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0160009 75967501324
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 45816 40227 24817 11629 66343 05863 64554 65833 50829 452
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 86210 58913 59116 04921 37219 64729 75218 29216 46518 590
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5965 81313 6571 0678 29223 41033 89336 36617 04310 861

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.