MENU
Nápověda
V databázi máme 3 494 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Libuň Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 16912 50914 02819 46434 00216 68129 81124 41338 73129 272
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 17410 91812 22512 85212 73313 97915 15619 85018 73310 065
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3571 0991 3251 6781 2111 7131 6242 8943 8761 033
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1985231231 15228812 0777640127
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6194074554 81118 9067009541 59416 08218 046

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Libuně v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 06410 89812 10412 74812 63113 64015 15617 44018 5589 738
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 2482 5732 9513 2162 9312 3652 6303 2383 5261 683
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 1072 2232 1712 4051 8892 6773 0514 1953 7791 466
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 7174 5105 3435 4255 1915 9886 9367 5337 5793 688
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9489389899761 5231 5641 4561 4802 5941 897
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5469372104401312969868910890
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 498560577621696734113125171113

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3571 0991 3251 6781 2111 7131 6242 8943 8761 033
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 740471703908385636474411417182
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 511522540587636629613112288298
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 000000711 1582 050235
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 106106821831914484661 2131 121318

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6194074554 81118 9067009541 59416 08218 046
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2324074552 5313 4207006548911 198866
Investiční dotace
Investiční dotace 387002 28015 485030070314 88517 180

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1985231231 15228812 0777640127
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1985231031 15228812 0777640127
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00020000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 33511 22115 08219 99431 50710 99311 85617 36740 80936 279
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 9499 31012 44913 95610 8308 33310 81913 73810 1745 516
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 3861 9102 6336 03920 6772 6591 0373 62930 63630 763

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.