MENU
Nápověda
V databázi máme 3 516 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Libouchec Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 30 95634 15643 19843 85640 80140 91348 12959 27654 03246 671
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 76124 68427 82430 19928 05631 65837 40742 69742 75233 528
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 5453 0504 9753 7183 6393 7286 3376 7116 1429 072
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 78985403 1812351791862091 00620
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 5736 3249 8596 7588 8715 3494 2009 6594 1324 051

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Libouchce v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 67024 60227 76430 05228 00731 48137 24942 23942 58733 239
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 3235 9176 7718 6637 1675 9966 9428 1698 7696 837
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 0815 2395 1664 9244 7526 9828 30810 8729 6557 850
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 31210 61612 70713 35813 04215 60118 84319 58019 38214 377
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2831 2711 2981 2531 2301 1381 3071 3652 1451 589
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5094974134484653681 5691 9642 2052 151
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 1631 0621 4091 4061 3521 396280288431435

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,36 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 5453 0504 9753 7183 6393 7286 3376 7116 1429 072
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 2955895065783926123 0301 5911 5175 341
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 0002 0912 2842 3912 4902 5962 7273 1083 0262 360
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1111112274935813
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2483702 1857477565195781 738664557

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 5736 3249 8596 7588 8715 3494 2009 6594 1324 051
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 1454 9324 5315 1816 0335 2874 2005 8033 9923 975
Investiční dotace
Investiční dotace 4281 3915 3291 5772 8396103 85614076

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 78985403 1812351791862091 00620
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 78985403 181235179186209620
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000001 0000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 24 13430 75036 86837 73139 35440 99440 15153 13451 43046 951
Běžné výdaje
Běžné výdaje 23 84425 20528 87731 19627 66535 52438 94940 88841 66234 351
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2905 5457 9916 53511 6895 4701 20112 2469 76712 599

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.