V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Libouchec Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 38 86330 95634 15643 19843 85640 80140 91348 12959 27654 032
Daňové příjmy
Daňové příjmy 20 77422 76124 68427 82430 19928 05631 65837 40742 69742 752
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4163 5453 0504 9753 7183 6393 7286 3376 7116 142
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 66378985403 1812351791862091 006
Přijaté transfery
Přijaté transfery 13 0104 5736 3249 8596 7588 8715 3494 2009 6594 132

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Libouchce v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 20 74722 67024 60227 76430 05228 00731 48137 24942 23942 587
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 6045 3235 9176 7718 6637 1675 9966 9428 1698 769
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 4935 0815 2395 1664 9244 7526 9828 30810 8729 655
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 9299 31210 61612 70713 35813 04215 60118 84319 58019 382
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2301 2831 2711 2981 2531 2301 1381 3071 3652 145
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2905094974134484653681 5691 9642 205
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 2021 1631 0621 4091 4061 3521 396280288431

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4163 5453 0504 9753 7183 6393 7286 3376 7116 142
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0501 2955895065783926123 0301 5911 517
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 2582 0002 0912 2842 3912 4902 5962 7273 1083 026
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 21111112274935
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1062483702 1857477565195781 738664

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 13 0104 5736 3249 8596 7588 8715 3494 2009 6594 132
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6 6604 1454 9324 5315 1816 0335 2874 2005 8033 992
Investiční dotace
Investiční dotace 6 3504281 3915 3291 5772 8396103 856140

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 66378985403 1812351791862091 006
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 66378985403 1812351791862096
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000001 000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 37 45624 13430 75036 86837 73139 35440 99440 15153 13451 430
Běžné výdaje
Běžné výdaje 23 67123 84425 20528 87731 19627 66535 52438 94940 88841 662
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 13 7852905 5457 9916 53511 6895 4701 20112 2469 767

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.