V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Libořice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 5827 3547 7097 9338 3198 0508 2669 5219 81410 338
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 0784 4015 0055 5935 8095 5746 1047 2877 7858 279
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0801 1451 0289489999891 1259051 3951 701
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6624581145105396172231630
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3591 7841 0951 2471 4061 0918641 097571358

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Libořic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 9504 3244 7995 3275 6485 4315 8777 0467 6048 059
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7758971 0861 2081 3661 4821 0901 2181 3681 506
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8099469669231 0546901 2001 4511 8081 650
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 6031 7311 9652 3892 4002 3922 7593 2923 2673 306
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7377207457677848237647497631 206
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 13121213151124289353320
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 14182426293341474672

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0801 1451 0289489999891 1259051 3951 701
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9541 0949719049189431 0248131 1231 246
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 212550363637575516
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 000000008491
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 10526524344106436133349

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 3591 7841 0951 2471 4061 0918641 097571358
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 3591 1169101 2471 4061 091864897571233
Investiční dotace
Investiční dotace 066818500002000125

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6624581145105396172231630
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 66243495842099198570
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 002328763396743460

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 6887 6877 3608 6328 0456 6006 8739 1819 9679 614
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 6646 2096 0296 4327 3916 0216 4948 0417 4909 165
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 241 4781 3302 2006555793791 1402 477449

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.