V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Libochovice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 53 35956 45161 56587 98988 20970 49774 64091 911100 261105 296
Daňové příjmy
Daňové příjmy 41 30244 18249 96054 83259 54455 25462 45774 79985 09985 573
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 1435 2004 8675 1174 9865 4435 0249 8276 8227 585
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3471 5294749 8187 00118010270152
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 5685 5406 26518 22216 6789 6197 1497 2598 33911 987

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Libochovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 40 79543 98049 14154 12458 61554 89662 00874 40784 26184 352
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9 61010 18111 79013 56715 30114 28611 79113 09115 35016 427
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7 2049 82610 13910 02711 4239 30413 41915 27919 92417 602
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 18 77218 00820 54524 66025 80525 51530 00334 73535 88835 348
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 7013 1223 0102 9502 7893 0472 9322 9574 9928 975
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 2441 2991 4111 1301 2847681 1883 4593 3253 362
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 2651 5442 2451 7912 0131 9762 6754 8854 7822 638

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 1435 2004 8675 1174 9865 4435 0249 8276 8227 585
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 5632 4892 3072 4462 6703 6692 2896 3002 9013 068
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 5831 5111 3851 2021 3128291 1971 1971 4361 181
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 50137787841223691 353
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9471 1881 1681 3919979381 5342 2082 1171 983

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 5685 5406 26518 22216 6789 6197 1497 2598 33911 987
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6 5685 5406 2656 9686 3619 6197 0175 7408 1985 432
Investiční dotace
Investiční dotace 13 7120011 25410 31701331 5191416 554

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3471 5294749 8187 00118010270152
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3471 3894749 8187 00118010270152
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 014000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 59 72149 37251 41897 18981 50767 69884 93598 28679 912112 117
Běžné výdaje
Běžné výdaje 39 38042 34845 28548 61153 75653 35756 12165 65573 83681 792
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 20 3417 0236 13348 57827 75114 34128 81432 6316 07630 326

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.