V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Líbeznice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 86 821112 77571 406163 320230 691120 934132 349131 008139 608136 450
Daňové příjmy
Daňové příjmy 34 33936 62043 85651 65358 72859 00471 20082 58197 318100 749
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 7307 2567 8299 23316 77024 18623 69625 82925 88426 009
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 3363 0933 2535477822 4678 0891088925
Přijaté transfery
Přijaté transfery 43 41665 80716 469101 887154 41035 27729 36422 58916 3198 767

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Líbeznic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 31 93935 62642 56550 23957 05355 83965 91578 16692 64095 990
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 0948 0289 68112 17314 62614 42412 61214 64118 26520 138
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 1627 7678 4449 15711 1559 52414 54317 29824 07421 935
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 12 97813 62217 05822 42425 08426 04632 45839 23343 19343 964
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 2742 2401 9422 2152 2782 1982 2702 3002 6064 062
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 4341 7721 8301 2761 3431 1301 1303 7233 8624 858
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 9972 1983 6112 9952 5672 5162 9029706411 034

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 7307 2567 8299 23316 77024 18623 69625 82925 88426 009
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6417818011 5588041 9981 0581 4041 7762 230
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 1945 7746 3746 84215 03021 48021 07322 17422 34622 048
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2221111111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 8937006528329367081 5642 2501 7611 730

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 43 41665 80716 469101 887154 41035 27729 36422 58916 3198 767
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 7794 8776 5697 65410 80514 49210 0199 67616 3198 287
Investiční dotace
Investiční dotace 44 64160 9309 90094 233143 60520 78519 34512 9130480

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 3363 0933 2535477822 4678 0891088925
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1773572683474821004 2661088250
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 3 1592 7362 9852003002 3673 82300675

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 87 367118 01353 182161 431284 917102 807107 20696 481134 204116 957
Běžné výdaje
Běžné výdaje 32 35530 22935 85646 85763 77868 50773 12677 28395 16492 248
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 55 01287 78417 326114 574221 13934 30034 08019 19839 04124 709

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.