Obecní finance FREE
Město Liberec Liberecký kraj
Celkové příjmy
Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.
Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy celkem | ||||||||||
Příjmy celkem | 1 952 006 | 2 123 546 | 2 366 247 | 2 527 466 | 2 687 064 | 2 793 331 | 2 835 655 | 3 361 462 | 3 933 869 | 3 895 738 |
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 1 446 829 | 1 612 974 | 1 742 942 | 1 873 674 | 2 078 739 | 1 926 906 | 2 047 456 | 2 393 814 | 2 799 556 | 2 858 553 |
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 240 669 | 270 761 | 358 660 | 300 579 | 241 100 | 238 558 | 267 047 | 314 302 | 374 245 | 440 415 |
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 25 156 | 31 649 | 40 475 | 34 406 | 39 165 | 44 290 | 100 142 | 66 467 | 113 300 | 70 133 |
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 239 352 | 208 161 | 224 170 | 318 807 | 328 059 | 583 577 | 421 009 | 586 880 | 646 767 | 526 637 |
Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.
Daňové příjmy
Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.
Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.
Podívejte se také na odhadované příjmy Liberce v naší kalkulačce RUD.
Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 1 433 716 | 1 575 202 | 1 693 647 | 1 819 967 | 1 972 391 | 1 863 124 | 2 027 446 | 2 329 109 | 2 701 080 | 2 760 657 |
Daň z příjmu fyzickych osob | ||||||||||
Daň z příjmu fyzickych osob | 310 543 | 367 402 | 385 165 | 438 064 | 496 017 | 467 931 | 379 431 | 426 440 | 518 220 | 559 491 |
Daň z příjmu právnických osob | ||||||||||
Daň z příjmu právnických osob | 270 255 | 308 308 | 317 147 | 310 463 | 356 243 | 289 721 | 414 652 | 478 731 | 648 724 | 577 858 |
Daň z přidané hodnoty | ||||||||||
Daň z přidané hodnoty | 534 262 | 564 806 | 642 765 | 763 920 | 801 888 | 794 452 | 927 371 | 1 087 464 | 1 165 770 | 1 159 868 |
Daň z nemovitých věcí | ||||||||||
Daň z nemovitých věcí | 142 950 | 141 796 | 145 057 | 146 392 | 148 081 | 144 200 | 143 524 | 147 333 | 148 211 | 266 533 |
Místní a správní poplatky | ||||||||||
Místní a správní poplatky | 42 043 | 45 531 | 47 023 | 47 571 | 44 961 | 40 325 | 41 490 | 114 026 | 126 581 | 132 224 |
Ostatní daňové příjmy | ||||||||||
Ostatní daňové příjmy | 133 663 | 147 359 | 156 490 | 113 556 | 125 201 | 126 496 | 120 978 | 75 115 | 93 574 | 64 683 |
Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 16,09 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).
Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.
Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.
Nedaňové příjmy
V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.
Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 240 669 | 270 761 | 358 660 | 300 579 | 241 100 | 238 558 | 267 047 | 314 302 | 374 245 | 440 415 |
Příjem z vlastní činnosti | ||||||||||
Příjem z vlastní činnosti | 7 097 | 45 883 | 50 772 | 59 787 | 63 267 | 60 985 | 69 668 | 68 211 | 87 667 | 94 454 |
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | ||||||||||
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | 348 | 12 060 | 14 829 | 22 701 | 20 766 | 15 301 | 15 342 | 19 282 | 30 694 | 30 704 |
Přijaté výnosy z finančního majetku | ||||||||||
Přijaté výnosy z finančního majetku | 76 569 | 92 315 | 104 499 | 93 633 | 16 427 | 20 155 | 18 841 | 48 301 | 108 024 | 90 285 |
Ostatní nedaňové příjmy | ||||||||||
Ostatní nedaňové příjmy | 156 654 | 120 503 | 188 560 | 124 458 | 140 640 | 142 117 | 163 197 | 178 508 | 147 859 | 224 971 |
Přijaté transfery
Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.
Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 239 352 | 208 161 | 224 170 | 318 807 | 328 059 | 583 577 | 421 009 | 586 880 | 646 767 | 526 637 |
Neinvestiční přijaté transfery | ||||||||||
Neinvestiční přijaté transfery | 171 354 | 159 222 | 213 127 | 204 612 | 247 031 | 388 924 | 308 685 | 368 048 | 407 041 | 405 789 |
Investiční dotace | ||||||||||
Investiční dotace | 156 096 | 69 083 | 11 043 | 114 195 | 81 028 | 194 653 | 112 324 | 218 833 | 239 727 | 120 848 |
Kapitálové příjmy
Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.
Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 25 156 | 31 649 | 40 475 | 34 406 | 39 165 | 44 290 | 100 142 | 66 467 | 113 300 | 70 133 |
Prodej dlouhodobého majetku | ||||||||||
Prodej dlouhodobého majetku | 1 148 | 8 149 | 16 900 | 20 831 | 20 090 | 15 829 | 74 182 | 47 023 | 23 224 | 64 617 |
Ostatní kapitálové příjmy | ||||||||||
Ostatní kapitálové příjmy | 24 008 | 23 500 | 23 575 | 13 575 | 19 075 | 28 460 | 25 960 | 19 444 | 90 077 | 5 516 |
Struktura výdajů a saldo hospodaření
Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.
Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výdaje celkem | ||||||||||
Výdaje celkem | 1 795 272 | 1 879 850 | 2 191 211 | 2 660 252 | 2 752 827 | 2 461 056 | 2 736 311 | 3 182 439 | 3 646 140 | 3 861 207 |
Běžné výdaje | ||||||||||
Běžné výdaje | 1 592 223 | 1 734 507 | 1 904 013 | 2 200 815 | 2 243 672 | 2 151 516 | 2 226 344 | 2 547 836 | 3 005 946 | 3 105 515 |
Kapitálové výdaje | ||||||||||
Kapitálové výdaje | 203 049 | 145 343 | 287 198 | 459 437 | 509 155 | 309 539 | 509 967 | 634 603 | 640 194 | 755 692 |
Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.
Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.
Dluh a finanční prostředky
Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.
Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.