V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Liberec Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 1 952 0062 123 5462 366 2472 527 4662 687 0642 793 3312 835 6553 361 4623 933 8693 895 738
Daňové příjmy
Daňové příjmy 1 446 8291 612 9741 742 9421 873 6742 078 7391 926 9062 047 4562 393 8142 799 5562 858 553
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 240 669270 761358 660300 579241 100238 558267 047314 302374 245440 415
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 25 15631 64940 47534 40639 16544 290100 14266 467113 30070 133
Přijaté transfery
Přijaté transfery 239 352208 161224 170318 807328 059583 577421 009586 880646 767526 637

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Liberce v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 1 433 7161 575 2021 693 6471 819 9671 972 3911 863 1242 027 4462 329 1092 701 0802 760 657
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 310 543367 402385 165438 064496 017467 931379 431426 440518 220559 491
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 270 255308 308317 147310 463356 243289 721414 652478 731648 724577 858
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 534 262564 806642 765763 920801 888794 452927 3711 087 4641 165 7701 159 868
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 142 950141 796145 057146 392148 081144 200143 524147 333148 211266 533
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 42 04345 53147 02347 57144 96140 32541 490114 026126 581132 224
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 133 663147 359156 490113 556125 201126 496120 97875 11593 57464 683

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 16,09 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 240 669270 761358 660300 579241 100238 558267 047314 302374 245440 415
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7 09745 88350 77259 78763 26760 98569 66868 21187 66794 454
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 34812 06014 82922 70120 76615 30115 34219 28230 69430 704
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 76 56992 315104 49993 63316 42720 15518 84148 301108 02490 285
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 156 654120 503188 560124 458140 640142 117163 197178 508147 859224 971

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 239 352208 161224 170318 807328 059583 577421 009586 880646 767526 637
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 171 354159 222213 127204 612247 031388 924308 685368 048407 041405 789
Investiční dotace
Investiční dotace 156 09669 08311 043114 19581 028194 653112 324218 833239 727120 848

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 25 15631 64940 47534 40639 16544 290100 14266 467113 30070 133
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 1488 14916 90020 83120 09015 82974 18247 02323 22464 617
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 24 00823 50023 57513 57519 07528 46025 96019 44490 0775 516

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 1 795 2721 879 8502 191 2112 660 2522 752 8272 461 0562 736 3113 182 4393 646 1403 861 207
Běžné výdaje
Běžné výdaje 1 592 2231 734 5071 904 0132 200 8152 243 6722 151 5162 226 3442 547 8363 005 9463 105 515
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 203 049145 343287 198459 437509 155309 539509 967634 603640 194755 692

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.