MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Libeř Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 22 27927 00230 60134 79156 27730 54140 63650 09246 42221 920
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 41919 61921 39623 23021 99825 09429 57834 61036 04918 805
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2942 2042 0421 9082 5953 0614 7244 5075 3402 155
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 4829142 0661 2689 1171 5273 8083 521102764
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0844 2645 0988 38622 5668592 5257 4544 931196

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Libeře v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 11619 17921 14522 81621 75424 65929 10533 61035 21618 177
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 6244 0414 6485 2695 0264 2754 9125 9756 5023 098
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 4313 5813 5454 0853 3624 7665 8567 9407 1352 767
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 8827 2528 7179 1949 21311 34113 29014 26714 3146 965
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 8272 9772 9212 9472 9082 8993 1633 2685 2163 757
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2742932822801471841 6601 6821 7151 375
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 0781 0341 0321 0421 0971 194224478334214

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2942 2042 0421 9082 5953 0614 7244 5075 3402 155
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 809535253194346439538317369265
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 1521 1651 3961 3861 7911 8251 9712 2522 4721 087
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 197473413809421 165285
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3324083463254547961 8369971 334518

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0844 2645 0988 38622 5668592 5257 4544 931196
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2833113707992 4586661 0027241 098196
Investiční dotace
Investiční dotace 8013 9544 7287 58720 1081931 5236 7303 8330

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 4829142 0661 2689 1171 5273 8083 521102764
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 16677844558017472 9401 51886764
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 3168371 2221 2138 3167808672 003160

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 21 85119 66926 85936 38867 23127 20430 48245 31344 27931 873
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 67110 82712 05914 35015 68223 04819 63021 90420 23910 090
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 11 1808 84214 79922 03851 5494 15610 85223 41024 04021 783

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.