MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Libenice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 7105 7465 9057 5646 4246 6099 2217 5748 1104 842
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 1304 5964 8315 2154 7285 4075 9516 7247 3163 893
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 570430607414552829666653652628
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 80941804232940140490
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2016803871 5118513732 59119793321

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Libenic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 0744 4934 7825 0754 7115 2725 8376 5377 1923 647
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9059701 0551 1771 0788901 0041 1691 298621
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7578387848876981 0091 1651 5111 382536
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 3861 6921 9331 9971 9182 2562 6472 7222 7691 349
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8007677797827458267398181 398820
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 8687912238279285280
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 21921922422526227844396040

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,56 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 570430607414552829666653652628
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 257188324149290499443393402570
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 20518820420620323318218416610
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3111111210
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 105527758589639758449

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2016803871 5118513732 59119793321
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2016803871 5116383731881979330
Investiční dotace
Investiční dotace 000021302 40300291

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 80941804232940140490
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 80941801582940140490
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000266000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 2 2874 1284 0476 4505 9914 9966 4094 0694 5842 436
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 2853 8803 7735 9665 1643 4313 6533 6533 9372 025
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 22472744848271 5652 757417647412

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.