V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Libějovice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 3627 2179 09811 87410 45710 75231 45519 19115 95013 199
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 6155 6706 6347 0277 6997 2248 16111 37810 51610 464
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7091 1097611 2902 2589361 2161 0871 7121 552
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8211 1103 07601 09813 0053 80340
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0294175944825001 4949 0732 9233 7181 184

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Libějovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 5325 5786 4996 7717 4237 0347 8558 91310 15410 464
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2331 2261 4511 5961 8241 7231 4131 6071 8942 022
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0951 2411 2851 2221 4121 1531 6451 9172 5152 224
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 1782 2732 6033 0113 1773 1613 6794 3534 5294 465
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7485338416186806567586618021 290
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 15382726251826311344350
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2632672932993053223346270113

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7091 1097611 2902 2589361 2161 0871 7121 552
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2726663027931 311466649568866579
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 347340352369391321453410701756
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1515131429353411
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 758893114528114111106143216

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0294175944825001 4949 0732 9233 7181 184
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4521973642772201 2241 540413619376
Investiční dotace
Investiční dotace 1 5772202302052802707 5322 5103 099808

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8211 1103 07601 09813 0053 80340
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 8211 1102 81001 09812 8673 80340
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00026600138000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 0936 2448 5776 21511 6748 46122 73118 00713 87119 328
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 6923 5692 7795 1795 6385 43510 1119 1807 9149 783
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 4012 6745 7991 0366 0363 02612 6198 8285 9589 545

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.