V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Libčany Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 64114 27715 51118 74823 89220 55926 02025 65733 06327 581
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 20812 09513 20215 51417 02216 35418 16421 06424 31824 559
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1421 0631 0999941 3371 4511 5662 7953 0512 607
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0021113740206313945650
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2901 1201 0002 1045 4932 7346 2281 6585 238366

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Libčan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 09111 96013 06815 41516 92216 22118 00620 99624 18124 478
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 7373 1083 3164 0114 5644 3803 5914 0814 9275 269
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 4322 5882 8062 9163 3942 8134 0344 7246 3585 618
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 7205 0295 6897 1547 6377 7049 02110 72211 43011 283
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7667917968408087967987857651 437
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 30272741474248517532615
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 406418434453473487515166168255

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1421 0631 0999941 3371 4511 5662 7953 0512 607
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 164186184113153157214445434482
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7177147306897979589881 0991 2281 239
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 262929291721431061 0411 098442
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 235134156162215193259210291443

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2901 1201 0002 1045 4932 7346 2281 6585 238366
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2905201 0008142 0221 4591 6148182 011366
Investiční dotace
Investiční dotace 060001 2903 4711 2754 6148403 2280

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0021113740206313945650
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0051137400041130
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0016000206313534350

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 19612 13912 37919 73418 40122 94120 11329 10741 87933 544
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 94010 01910 65810 41212 18212 67615 12619 30823 84615 388
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2562 1191 7219 3226 21910 2654 9889 79918 03318 155

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.