MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Libčany Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 27715 51118 74823 89220 55926 02025 65733 06327 58117 278
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 09513 20215 51417 02216 35418 16421 06424 31824 55911 956
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0631 0999941 3371 4511 5662 7953 0512 6071 124
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 02111374020631394565020
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1201 0002 1045 4932 7346 2281 6585 2383664 178

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Libčan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 96013 06815 41516 92216 22118 00620 99624 18124 47811 734
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 1083 3164 0114 5644 3803 5914 0814 9275 2692 515
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 5882 8062 9163 3942 8134 0344 7246 3585 6182 178
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 0295 6897 1547 6377 7049 02110 72211 43011 2835 482
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7917968408087967987857651 437775
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 272741474248517532615608
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 418434453473487515166168255174

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0631 0999941 3371 4511 5662 7953 0512 6071 124
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 186184113153157214445434482172
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7147306897979589881 0991 2281 239595
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2929291721431061 0411 098442100
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 134156162215193259210291443257

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1201 0002 1045 4932 7346 2281 6585 2383664 178
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5201 0008142 0221 4591 6148182 011366490
Investiční dotace
Investiční dotace 60001 2903 4711 2754 6148403 22803 688

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 02111374020631394565020
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0511374000411300
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 01600020631353435020

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 13912 37919 73418 40122 94120 11329 10741 87933 54412 652
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 01910 65810 41212 18212 67615 12619 30823 84615 3889 426
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 1191 7219 3226 21910 2654 9889 79918 03318 1553 227

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.