V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lhota u Vsetína Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 20510 92311 68513 49215 13317 11515 37627 03323 01120 365
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 0818 9669 62810 70011 70810 98912 26414 83016 25716 724
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2396801 3002 3631 4411 1391 0912 7394 1782 507
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4031001477149743
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8811 2777264291 9844 9741 9459 3142 5691 090

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lhoty u Vsetína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 0368 8349 56110 55611 50710 90812 20514 76715 88916 223
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 9182 2612 4202 6983 0172 8762 3802 6973 1343 390
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 8062 0522 1042 0452 3151 9022 7433 1874 1283 696
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 4403 7624 2655 0315 2125 2116 1347 2377 4397 416
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 476413440442551497495516621990
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 22222426243229435454569
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 374324307314388389424694113163

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2396801 3002 3631 4411 1391 0912 7394 1782 507
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6965061 0472 1451 1055757101 6512 5241 526
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 252115154127130127133232213215
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 74355092386461 242127
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 285559686156346210210200640

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8811 2777264291 9844 9741 9459 3142 5691 090
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8812554494291 2342 0851 9453851 189340
Investiční dotace
Investiční dotace 01 02227607502 88808 9291 380750

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4031001477149743
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4031001477149743
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 9459 2618 1808 64313 25712 79016 42426 05513 95214 434
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 7584 8015 2446 4527 5327 3088 7487 38510 64710 653
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 1874 4602 9362 1915 7255 4827 67718 6703 3043 781

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.