MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lešná Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 39 66243 71147 02944 38345 95048 33054 36262 00787 732132 920
Daňové příjmy
Daňové příjmy 28 14431 39934 57133 99433 57837 28243 24552 39552 70228 160
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 7388 4388 0906 6146 4516 7848 1317 23910 5485 441
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 21234309130183115291 4070
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 5683 8404 0603 6455 9024 2612 8712 34423 07499 320

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lešné v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 60530 86034 24933 61533 17936 74142 54251 88852 04426 387
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 7256 5817 3788 4337 9036 5197 3898 7789 6234 596
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 5615 6985 7496 3595 1337 4198 64611 38510 3063 998
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 94111 65613 76414 31614 08016 58719 63120 49520 66310 061
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5 2645 0175 2362 8344 7534 8324 8235 0749 4106 133
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 121961001041321361 1011 2161 5681 254
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9941 8122 0211 5711 1791 2489524 941474346

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 7388 4388 0906 6146 4516 7848 1317 23910 5485 441
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6 7455 9656 1734 3274 4383 9084 7994 0825 4303 328
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 1131 3201 3871 4141 4201 6901 9221 9701 984905
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 19933799989325939289448975
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6818164307755009271 3718972 686234

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 5683 8404 0603 6455 9024 2612 8712 34423 07499 320
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 3031 9931 6543 6454 7182 4202 8711 4342 3045 002
Investiční dotace
Investiční dotace 1 2651 8472 40601 1841 842091020 77094 318

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 21234309130183115291 4070
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 323419910183115291 4070
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1800110120000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 43 34233 16840 99551 05547 67244 79555 22568 69998 429163 314
Běžné výdaje
Běžné výdaje 24 01323 01625 51227 30327 41329 37929 08234 08941 00020 627
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 19 32910 15315 48323 75220 25915 41626 14334 61057 429142 687

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.