V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Leskovec Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 90511 54712 78115 12420 87214 13316 71324 58726 76920 207
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 5808 7248 6909 93410 63810 00111 00512 50114 73015 278
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 9121 4811 8882 7901 3261 1514 8194 5712 8222 904
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0377002033021900
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4141 3401 4332 4018 8882 9798597 2959 2172 025

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Leskovce v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 3858 5968 6169 65210 4719 92010 96412 39614 30814 932
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 8522 6232 1762 4672 8032 6332 1552 3892 8953 172
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6001 4921 8271 7802 0511 6642 3952 7303 6933 339
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 0813 6153 7074 3814 6164 5635 3566 2066 6386 695
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5365435476306526356276286331 084
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 21242119232421352354491
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2952993393763264004109094151

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 9121 4811 8882 7901 3261 1514 8194 5712 8222 904
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 6161 1401 8071 9611 1349751 7784 1422 3282 389
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 213384447556033375151
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 234111111365302
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 81269377811361153 00739277162

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4141 3401 4332 4018 8882 9798597 2959 2172 025
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4145654338019511 1666692 7572791 525
Investiční dotace
Investiční dotace 3 5021 1131 0001 6007 9371 8131904 5388 939500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0377002033021900
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0377002033021900
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 52911 87312 09615 49321 81812 08714 86630 97812 22535 848
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 7997 0925 4938 2957 7447 4917 57014 5759 02913 889
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 7304 7816 6037 19814 0744 5957 29716 4033 19621 960

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.