V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lenešice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 23 90023 38525 38926 83533 38933 16530 25835 60539 33737 189
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 94118 64320 21722 37124 16622 80324 62528 51331 17132 730
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8421 0982 0862 3193 0792 3002 4382 0122 1362 633
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 194537213522 035145124628150
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 9233 5902 3651 7934 1097 9173 0714 4526 0161 826

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lenešic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 94118 48019 99822 17823 78121 81524 22128 18130 72032 380
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 8274 3064 7555 4536 0995 5974 6105 2206 1276 572
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 6204 1364 2154 1444 6983 7235 3336 1878 1057 183
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 1867 5778 54810 19310 57710 22511 92614 05114 59614 422
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4091 5321 4061 4451 4541 4161 4011 4621 4232 562
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 10610482718468679822531 330
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 793824992872868785885279216311

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8421 0982 0862 3193 0792 3002 4382 0122 1362 633
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 126113123134156124219251212147
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 168174400354480338326335376385
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2360030200005361 148
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3118111 5631 5292 4441 8391 8931 4261 011953

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 9233 5902 3651 7934 1097 9173 0714 4526 0161 826
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 7421 0021 7651 2933 2734 6211 9721 5592 7631 573
Investiční dotace
Investiční dotace 4 1812 5886005008363 2961 1002 8933 252253

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 194537213522 035145124628150
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1945372135242145124628150
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00001 99300000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 23 96020 44422 11620 77831 54932 47728 20827 15831 81431 756
Běžné výdaje
Běžné výdaje 14 92913 90020 39918 39921 32817 45917 85019 72921 64423 913
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 0316 5441 7172 37910 22115 01810 3587 42910 1707 843

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.