MENU
Nápověda
V databázi máme 3 496 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lenešice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 23 38525 38926 83533 38933 16530 25835 60539 33737 18920 634
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 64320 21722 37124 16622 80324 62528 51331 17132 73016 214
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0982 0862 3193 0792 3002 4382 0122 1362 6331 887
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 537213522 03514512462815020
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 5902 3651 7934 1097 9173 0714 4526 0161 8262 512

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lenešic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 48019 99822 17823 78121 81524 22128 18130 72032 38015 595
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 3064 7555 4536 0995 5974 6105 2206 1276 5723 131
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 1364 2154 1444 6983 7235 3336 1878 1057 1832 785
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 5778 54810 19310 57710 22511 92614 05114 59614 4227 009
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5321 4061 4451 4541 4161 4011 4621 4232 5621 253
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 10482718468679822531 3301 202
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 824992872868785885279216311214

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0982 0862 3193 0792 3002 4382 0122 1362 6331 887
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 113123134156124219251212147106
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 17440035448033832633537638573
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0030200005361 1481 038
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 8111 5631 5292 4441 8391 8931 4261 011953670

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 5902 3651 7934 1097 9173 0714 4526 0161 8262 512
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0021 7651 2933 2734 6211 9721 5592 7631 573533
Investiční dotace
Investiční dotace 2 5886005008363 2961 1002 8933 2522531 979

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 537213522 03514512462815020
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 537213524214512462815020
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0001 993000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 20 44422 11620 77831 54932 47728 20827 15831 81431 75615 995
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 90020 39918 39921 32817 45917 85019 72921 64423 91311 920
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 5441 7172 37910 22115 01810 3587 42910 1707 8434 075

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.