V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Ledčice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 87912 66517 55244 20115 40119 32015 48221 57731 24420 498
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 0189 0099 85011 29212 06511 54113 14315 64419 05519 107
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9069601 1391 0707505701 0667381 133930
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 181128288711555404 7265 438180
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 7732 5686 53431 7512 4716 6551 2734685 618281

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Ledčic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 3998 4579 69011 09911 86811 40412 97015 55017 77018 408
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 3221 7662 1132 3932 6942 5752 2152 6533 2283 463
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4691 6851 8161 7802 0311 6602 5213 1064 1913 723
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 9243 1743 6764 3804 5714 5515 6287 0317 5347 475
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0731 1701 1011 1141 0971 1221 1361 0861 1682 017
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 35363428292735441428437
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5766279511 4041 4461 4701 4351 2351 2201 293

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9069601 1391 0707505701 0667381 133930
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 227232187182108102166146153217
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 340412785304382291294291331321
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 6211312300
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 333314166584257175604298650392

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 7732 5686 53431 7512 4716 6551 2734685 618281
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1881 2731 8053 4832 4711 1321 2734682 687281
Investiční dotace
Investiční dotace 2 5851 2954 73028 26805 523002 9310

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 181128288711555404 7265 438180
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 15012828011543404 6855 438180
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 310087012004100

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 16 13512 16020 83424 55645 5869 22312 0539 73721 76114 892
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 6389 45111 94314 1529 9007 19010 9019 26611 39511 882
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 4972 7098 89110 40435 6862 0331 15247110 3673 009

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.