V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Ledce Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 24814 56414 59315 36018 49153 55346 27423 02124 17026 353
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 60310 08110 69311 50412 56011 77213 37116 29918 79319 946
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2953 4302 4192 9332 5942 2542 4413 1394 2325 052
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 18522432622421 2973262 871115248
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1668291 1549013 29538 23030 1357131 0291 107

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Ledců v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 6039 85710 25211 50412 56011 77213 04116 08318 56119 049
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 2892 8492 6223 0293 3973 2332 6233 0253 6783 974
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 9482 2142 2822 2512 5902 0932 9913 5114 7714 239
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 6914 0574 6245 5365 8195 7426 6897 9688 5728 509
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5846266406016535996136196071 095
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 252516132118188368021 030
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 668770738188108123132202

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2953 4302 4192 9332 5942 2542 4413 1394 2325 052
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 1462 2942 3022 7402 4222 0702 3412 9063 7684 308
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 11211910814614317794174175209
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1396135566517783
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2456643241054112451

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1668291 1549013 29538 23030 1357131 0291 107
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2614441 0848413952 0845 731713329507
Investiční dotace
Investiční dotace 10 84638570602 90036 14624 4040700600

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 18522432622421 2973262 871115248
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 18522432622421 297326011537
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000002 8710211

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 28 6169 2479 8469 71717 72247 83889 63933 25821 97622 625
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 7137 4728 8009 14710 86410 80718 36616 97915 84719 786
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 19 9041 7751 0455706 85737 03171 27316 2796 1292 839

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.