V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lázně Libverda Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 19 98114 23014 57816 85216 94917 10717 13820 45725 10325 136
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 7766 2976 9947 4198 4557 7858 70710 88813 45914 534
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 4845 7475 2826 8635 6135 7535 9347 1277 9697 773
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 314601382051063093510110230
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 4071 5852 2632 3642 7753 2602 1462 4413 5652 599

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lázní Libverdy v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 7485 9646 9947 2098 0447 5788 43610 66213 01914 163
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 1381 2821 8851 7622 0641 8431 5121 7732 4202 628
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1361 2911 2871 2581 4401 1831 7032 0403 1262 801
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 2502 3652 6133 0953 2413 2423 8084 6255 5795 621
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 220200252231222227220233227428
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 8146496786558428819381 5351 5662 558
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 189177279208235202254455101127

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 4845 7475 2826 8635 6135 7535 9347 1277 9697 773
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 5001 8471 3501 4291 5631 4581 4452 3602 2972 270
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 7683 6193 5013 7083 5463 8274 1704 4415 3484 648
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 9131110001
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2072804281 725503466319326324855

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 4071 5852 2632 3642 7753 2602 1462 4413 5652 599
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 1471 5851 8632 0141 6201 5801 3311 4331 643979
Investiční dotace
Investiční dotace 5 26004003501 1551 6808151 0091 9221 620

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 314601382051063093510110230
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 274576381651063091610110207
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 4025040001900023

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 23 32014 32113 97814 49716 29617 77815 88717 87723 51419 743
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 61312 31412 42612 16213 54312 57913 85016 21217 49818 277
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 7072 0071 5522 3342 7525 1992 0371 6656 0161 466

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.