MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lažiště Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 21 1307 0899 35317 21015 54512 17513 02112 0769 7235 109
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 7754 0344 3074 5294 3444 7835 6546 1916 2903 138
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2811 4591 0531 5772 8733 4682 6752 1642 8381 420
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 036827701203381300
Přijaté transfery
Přijaté transfery 16 0741 2283 71711 1048 3163 9254 3553 708595552

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lažiště v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 7754 0344 3074 5294 3444 7835 6546 1916 2903 138
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9309991 0871 1881 1259191 0661 2201 320629
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8828898279217541 0701 2731 6191 450562
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 6181 8042 0392 0742 0662 3942 8862 9202 9101 416
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 148144146128147145170131263207
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 121212111111216256283281
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 18618719720724024342456442

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,98 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2811 4591 0531 5772 8733 4682 6752 1642 8381 420
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9191 0305501 0922 0131 5321 6901 7501 9131 207
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1501972732525271 682702232271112
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1413130000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 198219216233333253282181655101

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 16 0741 2283 71711 1048 3163 9254 3553 708595552
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5911 0089191 0235 6961 4683 393971325552
Investiční dotace
Investiční dotace 15 4822202 79710 0812 6202 4579612 7372700

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 036827701203381300
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 001101203381300
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 03682660000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 19 04012 9286 31420 49315 69811 70512 14110 8389 4714 196
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 6614 2265 1326 66411 8147 92911 9416 5858 7094 080
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 15 3798 7011 18213 8293 8843 7772004 253762116

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.