V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lány Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 27 30629 32234 58936 25341 31242 24846 54448 27357 62161 994
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 58825 23828 22332 32335 95334 31438 86444 88450 56750 797
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4731 3971 3731 4942 3011 4351 2501 2983 5334 325
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 162002 9228717034339594350
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2292 4872 0712 3482 8886 4656 3971 1313 0856 873

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lán v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 58825 23828 13932 32335 95334 14638 77244 78150 32050 369
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 3556 3657 0038 2819 6329 1467 6758 64910 14510 823
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 2195 9226 1056 2047 3506 0238 82810 18613 32911 752
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 91510 58012 37215 23916 53516 51019 72923 14124 00523 604
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7037547638107958287798468781 447
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1291271391441281151321 5921 5892 179
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 2671 4911 7571 6451 5131 5241 630367374564

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4731 3971 3731 4942 3011 4351 2501 2983 5334 325
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 716560436780577505439524839645
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 462464418397435389410425576874
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 311111111 2951 864
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2933715183171 288540400349824942

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2292 4872 0712 3482 8886 4656 3971 1313 0856 873
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1291 2001 1481 3032 5364 8532 0591 1312 085979
Investiční dotace
Investiční dotace 2 1011 2879241 0453521 6124 33701 0005 894

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 162002 9228717034339594350
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 162002 9228717034339594350
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 25 02125 56530 76429 74837 06541 05954 90444 58940 89765 001
Běžné výdaje
Běžné výdaje 16 06717 90121 34222 70221 24719 48323 01523 28027 72530 777
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 9547 6659 4227 04615 81821 57631 88821 30813 17234 223

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.